Publicerad 2012-01-17 23:28:45 i Gravid med lillasyster<3,

Tankar om förlossningen..




Mina kärlekar sover, och här sitter nu en mamma som har försökt att sova i över en timma! - Men neeeej.. tankarna snurrar vidare till andra saker, och mamsen kan allt annat göra än att slappna av.
Sammandragningarna under kvällen har kommit hela hela tiden. Inte så att dom gör ont, men dom finns där! dom påminner mig om hur svårt det är att röra på mig, hur tungt det blir när dom kommer. Hur ONT de gör mellan benen och vilket obehagligt tryck det är! Har varit uppe nu och rört på mig.

Förvärkarna har släppt nu, de är dom som är jobbiga.. Den där ilande känslan i nedre delen av magen och i rumpan, och som nålar mellan benen. Hua! Har tagit en alvedon nu, dricker lite té och hoppas på att jag får somna in gott om en stund!♥

Men de sägs ju att förvärkar och sammandragningar ska träna upp inför förlossningen och att det 'ska' gå bättre! Hade ju aldrig några sånna med Wilja förens vattnet gick, POFF kom värkarna! De fick jag smaka på, 8 timmar senare kom hon ut från första möjliga känning.

Vilken fantastisk grej...
Att få gå igenom en förlossning igen! Men jag är rädd denna gång, vilket jag aldrig va med Storasyster.
Denna gång är jag rädd över den fina bilden som jag faktiskt har, den nästan smärtfria vägen om man säger så! Enkelheten, allt gick som smort. Att det ska hända något akut, att instrument är tvunget att ta till.. Att man spricker.. Ja, de där man faktiskt inte får VETA så mycket om!

Man får veta vad som händer om allt går bra, men knappt något om de som KAN gå snett!
Och de kanske inte direkt är de första man frågar, eller?

Kan ni snälla berätta skillnaden mellan 1 och 2 barnet? Eller LÄNKA mig till era berättelser.
Så är ni jätte snälla! Även om dom är 'hemska' och traumatiska så vill jag gärna läsa alla sidor av vad en förlossning faktiskt kan ställa till det med.


Postat av: ENDENISE

Publicerad 2012-01-17 23:39:58

STOR skillnad. Med Lo fick jag inga "värkar" utan bara vad jag trodde var sammandragningar som satt sig i ryggen. Precis som alla vanliga förvärkar jag hade men att de satt i ryggen. Visst dom gjorde ont om jag kände efter men INTE ALLS som med Wilgot och redan då var jag förvånad över att det inte gjorde så ont. Dom var riktigt mesiga iaf. Fick ju aldrig känslan över att det var på G. Sen pang boom vattenavgång och inga värkar då heller förens 20min senare och då kom krystvärkarna. SÅ åk in så snabbt som attan om du får en känlsa att det är på g för det går i regel mkt fortare med andra ♥



Nästa gång ska jag bo på förossningen haha!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-17 23:47:59

Min lillebror föddes den 24 maj 2009, 6 dagar efter BF. Allt gick väldigt snabbt. Kl 21 åkte dom in till sjukhuset med värkar och kl 23.13 var han ute! Dock blev han stressad under förlossningen och bajsade i fostervattnet. Sen fick han det i lungorna så han hade svårt att andas när han kom ut.. Därför hamnade han på neonatalavdelningen med syrgas och massa slangar i sig. Usch, jag tyckte så synd om honom :( Han fick ligga där i 6 dagar innan han fick komma hem till oss. Allt kan hända under en förlossning tyvärr :/ Jag själv ska bli barnmorska!

Postat av: Sandra- Mamma till Emanuel och Emilia

Publicerad 2012-01-17 23:54:48

http://sandraemanuel.blogg.se/category/forlossningserattelser-3.html Mina förlossningsberättelser :)

Postat av: helena

Publicerad 2012-01-17 23:58:38

Var ingen skillnad för mig, bara att den andra förlossningen gick väldigt fort hann knapp in på förlossningen så var dottern född. Kanske är positivt att det oftast går fortare med andra barnet. Det att vara rädd andra gången har nog med att du minns hur den första förlossningen och det gör din kropp också så det blir lättare. Jag var också rädd men så fort allt satte igång försvann all rädsla och jag ville bara få allt gjort så jag fick se min bebis.

Postat av: Rebecca

Publicerad 2012-01-18 00:12:25

Tur att vi kan prata lite vett så här på kvällskvisten då iallafall :)



OCh gumman, du behöver inte oroa dig. Tror att allt kommer gå bra :) Tror att ju mer man oroar sig desto värre blir det!



<3

Postat av: Emelie

Publicerad 2012-01-18 00:43:13

http://marythemamster.blogg.se/category/forlossningsberattelsen.html



Det är iof hennes första och hittills enda förlossning, men den gick inte riktigt som man tänker sig att det ska göra även om allt gick bra och alla mår bra.

Postat av: Angelica

Publicerad 2012-01-18 09:12:06

Hoppas du somnade gott sen!



Jobbigt när tankarna far runt i huvudet :(



Kram

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-18 11:04:20

http://jennyjosefsson.blogg.se/2011/october/forlossningsberattelse.html

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-18 11:27:55

För mig gick andra förlossningen mycket bättre och fortare , men det är klart man har ju redan banat väg för nr 2 :)

Första förlossningen låg jag på rygg, men när det var dags för nr två så ville jag banne mig stå på knä , det kändes mer naturligt ... Ligger man på rygg blir det ju en liten uppförsbacke, och jag ville att det skulle gå fort fort fort ! Och jaa första förlossningen tog två dagar... Krystvärkar i 3 Tim , andra förlossningen tog 5 timmar , krystvärkar i 11 min . :) och ett litet plus i kanten var att man fick ta emot sitt lilla underverk själv :)



Det är härligt att läsa din blogg , vet inte hur jag kom in på den men har fastnat sen dess :)

Lycka till med förlossning nr två , det kommer säkert gå jättebra :) och det är klart man är mer rädd andra gången.. Då vet man ju vad som väntar ;)

Postat av: Emma

Publicerad 2012-01-18 11:46:27

Jag var också mer "rädd" andra gången. För att det inte skulle bli som med nr 1 eftrsom den förlossningen gick bra och den "känner jag igen". Jag var supernojig över att jag inte skulle känna igen värkarna när de drog igång... Listan kan göras lång!



När det väl sedan drog igång så blev jag bara lugn.. Kroppen visste precis vad som hände och när kroppen fortsatte att vara lugn så var jag det i sinnet också.

Det gäller att våga lyssna på sin kropp och ta emot den informationen som den ger. Den ger dig allt som du behöver veta!



Hur min förlossning avslutades vet du ju så det behöver jag inte skriva men trots det så skulle jag inte byta lillskruttens förlossning mot något! Jag vågade möta min rädsla inför krystvärkarna den här gången och det är jag stolt över för de skrämde mig otroligt förra gången.



Jag är helt övertygad om att när förlossningen drar igång så kommer du också att bli lugn och veta vad du ska göra! Du är en otroligt trygg och säker mamma som vet vad som är bäst för dig och dina barn så du kommer klara den här förlossningen galant!!!



Kram!!

Postat av: Caroline- Mamma till Wilda

Publicerad 2012-01-18 13:39:20

Jag har ju bara ett barn nu då men jaa. du kan väl få min också.. eftersom den inte var så rolig.. haha



angående din fina tatuering så är det sant ju =) så vackert. och skönt att den fortfarande är så fin, vid mitt snitt så undvek dem att snitta i tatuering och den har också hållt sig fin nu.. tack ! Haha. kram



http://ilbeyourcommander.blogg.se/2011/october/forlossningsberattelse.html#comment

Postat av: carrå - mamma till Isabella

Publicerad 2012-01-18 19:49:52

Kan svara på båda..Min tanke med bloggandet är kort och gott jag gör det för att det är kul och för att minnas har alltid sagt att när bloggen blir ett krav, när det blir ett tvång då ska jag lägga av!-



Och det där med att livmodern tränas och man då får lättare förlossning stämde verkligen INTE på mig! haha. Hade förvärkar 5 veckor, förlossningen tog ändå 19 timmar från inskrivning och 5 dygn höll latensfasen på! ;)

Postat av: Viola 22årig tvåbarnsmamma

Publicerad 2012-01-18 22:19:18

För min del så tog det sjutton timmar att få ut Lea, vilket var fem timmar mer än med första barnet. Allt gick bra, men just att man vara vaken så länge utan att sova emellan gjorde ju att det blev jobbigare.



Har skrivit om det här: http://mummyfied.blogg.se/2010/september/mini-ar-har.html#comment

Postat av: Viola

Publicerad 2012-01-18 22:22:29

Eller nej förresten, detta inlägget skulle det ju vara http://mummyfied.blogg.se/2010/september/utkast-sept-19-2010.html#comment

Postat av: Emelie (mamma till Saga & Kevin)

Publicerad 2012-01-21 10:09:12

Oj det var stooor skillnad. Jag var inte alls rädd med Saga (barn 1) men jag tror att det gör mycket att man inte så mycket vet om vad som kommer att hända och hur det kommer att kännas. Med Kevin (barn 2) var jag livrädd! Båda förlossningarna gick ju bra men den 2:a gjorde mest ont. Jag skrev ihop lite om min förlossning när Kevin fyllde 1 år nu i december. Här är länken om du vill in och läsa :)

http://vitinspiration.blogg.se/2011/december/min-lilla-1-aring.html#comment



Det kommer nog att gå så bra så... :)

Kramar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela