Publicerad 2011-09-11 00:09:42 i Wilja 17-24 månader,

- Barn som inte har några sovrutiner över ett år?




Okej, nu ska jag INTE vara någon 'pretto' morsa! Utan jag måste bara få fråga.
Jag BÖRJAR med att säga: Okej att barn under ETT år kanske inte har några direkta sömnrutiner! Dom ammas etc, som spädbarn så sover dom o är vakna hur dom känner fört!

Men när jag läser statusar på face... Att barn mellan 1-3 års åldern är VAKNA fast kl är: 00.00 och de är dagis eller whatever imorgon så blir jag lite förbluffad.. Vad gör ett så litet barn vaket så sent?! :S Och mamman skriver statusar på face ofta om hur jobbig ungen är som aldrig sover! (dock äter den godis innan läggdags o dricker läsk) kanske inte så konstigt att ungen är pigg! Och de är då ett barn utan rutiner ALLS. Men skitsamma! Eller folk som lägger upp direkta mobilinlägg där barnet är vaket så sent varje kväll? :S

Utan jag tycker verkligen att ett barn över ett SKA ha rutiner när de är läggdags, vilodags på dan osv. Göra nattningen till en rutin? välling, varva ner etc. Eller har jag helt fel?

Klart att Wilja någon gång är vaken lite senare om vi är iväg o kommer hem sent! De i sig är INGE fel.
Men varje kväll? Wilja skulle aldrig ORKA! 20.30 är max max max.. Sen svimmar hon annars! Även om hon är en sjusovare på morgonen.

Äsh, tycker det är fel.

Postat av: Madde

Publicerad 2011-09-11 00:26:07

Vi vill ha en till bebis men det kommer dröja några år till faktiskt, det är mycket annat som ska göras o fixas innan det är läge! :)

Melina är faktiskt en sån som inte har riktigt fasta sovtider, på vardagarna sover hon runt 21. Fast på helgen blir det ofta längre men det funkar för hon sover länge på morgonen. När hon ska till dagis sover hon också till cirka 08.30 - 09 ngn gång! :)

Men absolut bör det finnas rutiner:)

Postat av: Sanna - mamma till Embla

Publicerad 2011-09-11 08:18:46

ojdå , Embla har rutiner när hon sover .. Undantag när tänderna kommer .. Hon är 8månader

Postat av: Michelle von Walden - Gravid!! <3

Publicerad 2011-09-11 08:35:39

Jag har en kompis vars dotter är 8 månader och hon lägger henne vid 20-tiden. Och då har de varken förskola eller något annat speciellt dagen efter. Bra med rutiner tycker jag även med små barn. Sen är de väl lättare med lite äldre barn och så eftersom bebisar gör lite som dem vill ;)



Sv: Hhehe ja vi får väl se vad de blir. Har hört både tjej och kille från folk så blir spännande att se :) Kram

Postat av: theres, vincent & nova <3

Publicerad 2011-09-11 08:51:00

Hm, har ni skrivit/mottagit mail som ni tagit bort som INTE ligger kvar i arkiverade? Eller var det någon som påstod att Linus hade skrivit från sin facebook och sedan raderat det? Om det då inte ligger i arkiverade så har det ju aldrig skrivits något.. i guess!



Jag raderade massa och skulle tömma arkiverade men gick inte, gick bara att återställa dem till meddelandekorgen ...



Förstår inte hur människor har mage att försöka förstöra för andra. Framför allt inte när det gäller en familj och barn finns med i bilden. Vart har dessa människor sitt hjärta och medkänsla? suck..

Postat av: Charlotte - Mamma & Gravid

Publicerad 2011-09-11 08:51:09

haha ja jag tror me vi skrev kommentaren precis samtidigt :)

Jag börja gråta när jag fick veta att de va en flicka, jag ville lite mer ha en tjej till, mest för jag inte har ett enda killnamn och för pappan ville ha en pojke och inte tar sitt ansvar för Nikita, var livrädd för att de skulle va en pojk och han behandlat honom annorlunda än Nikita, så skönt att jag slipper de med :)



Om du får önska va vill du att de ska va då? :)

Postat av: Josephinewestling - Mamma till Vira

Publicerad 2011-09-11 09:05:09

jag tycker rutiner är A och O. annars funkar inte Vira.

Postat av: Melissa - Mamma Till Vincent&Linus

Publicerad 2011-09-11 09:22:05

grattis till bebis nr två :)

hur länge har du å Linus vart ett par nu?

Kram

Postat av: Jossan- mamma till aleks

Publicerad 2011-09-11 09:37:33

Håller med..nu vill iofs aleka aldrig bara vaken sent på kvällen... Men Man kan bli hur jäkla förbannad som helst, så synd om barnen som inte har en kvällsrutin, välling, borsta tänderna, mysa, sjunga/läsa, bada osv. Trodde de var en självklarhet för alla föräldrar att ge sina barn. Men icke

Postat av: Emma

Publicerad 2011-09-11 09:47:54

Om du menar min Facebookstatus igår missförstod du den ;p men var nog inte den du menade..

Postat av: sofie

Publicerad 2011-09-11 10:08:50

Jag kan bara hålla med dig Patricia!

Rutiner är A och O, visst att dom bryts ibland men vi har alltid försökt få våran son i säng runt samma tid varje dag, oavsett om det är helg. Vi brukar ge honom ett varmt bad, eller mysa lite i soffan innan så han taggar ned lite. Jag tror det är bra inte bara för barnet utan även för föräldrarna.

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-09-11 11:23:41

Man märker på förskolan vilka som är uppe sent när dom är där långa dagar. Dom orkar inte med. Sen skulle de vara intressant att höra din synpunkt som är väldigt diskuterad nu under förskoleutbildningen. Om man ser på ett barn att de verkligen inte orkar och skulle behöva sova men föräldrarna har sagt att de inte får sova för att de inte kan sova på natten, är det då okej att lägga barnet iaf enligt dig? Och hur vill du att de ska fungera med sovrutnierna på förskolan.

Postat av: Josefin - Melwins mamma

Publicerad 2011-09-11 11:49:46

Ja har med reagerat på de. Föräldrar som låter sina barn somna vid två tre på nätterna och det är dagis dagen efter. Eller över huvudtaget. Jag har nästan alltid varit fast på Melwins rutiner. Han somnar alltid mellan halv åtta och halv nio. Och efter de tycker inte jag han har uppe att göra, då han är liten. Sen kan de bli undantag precis som du säger. Hmm har ja lite aningar om vem denna mamman är kanske.. :P

Postat av: Em - Mamma till Malva & Liten i magen.

Publicerad 2011-09-11 11:58:10

Det där med sovrutiner är ju såklart upp till var och en, men personligen förstår jag heller inte hur man inte kan ha några alls! Malva somnar vanligtvis mellan 20-21 på kvällarna (tidigare om hon inte sovit middag), men ibland får hon lov att stanna uppe till 23 så hon hinner träffa sin pappa när han kommer hem från jobbet. Det är dock de dagar när hon inte har dagis på morgonen efter. Annars skulle hon aldrig orka med!



Sv; Jaa, snart är det dags! Och för dig med! Jag är så spänd och nervös och förväntansfull och pirrig! :)



Tack för tipset! Det lutar nog åt några slags wraps och en sallad :)



Angående socker... På sin födelsedag får Malva naturligtvis äta tårta och kakor, precis som alla andra (dock inte huuuur mycket som helst). På påskafton i år fick hon ett miniägg med några bitar sockerfritt godis. Till jul får hon också smaka på godsaker när alla andra äter, men alltid med måtta. Om hon är sjuk eller konstig i magen köper vi ibland hem Proviva (som innehåller liiite socker) och ska man på någon speciell utflykt brukar hon få en sån där babyjuice i glasflaska. I övrigt är det sockerfritt som gäller. Hon får ingen saft, juice från koncentrat (och färskpressad bara sällan) - Läsk är ett big no no, vi äter inte bullar eller kakor till vardags och glass får hon enbart några gånger under sommaren och om hon är febrig och skruttig. Sedan vet jag att hennes gammelmormor gärna smyger till henne lite gott när hon är där, men det är också med måtta så jag ser åt andra hållet ;)



Just när det kommer till godispåsarna på hennes födelsedag vill jag utesluta sockret helt eftersom alla barnen redan kommer att ha proppat i sig en massa sött och gott i form av tårta och små kakor :)



Hur ser du själv på den frågan? :)

Postat av: Linda- Mamma till Elias

Publicerad 2011-09-11 12:26:37

Fina du! hur mår ni?

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-11 13:05:37

Skriv ett mail direkt till Karolina istället

Postat av: emma - mamma till hugo :)

Publicerad 2011-09-11 13:43:57

nej som sagt, jag trodde inte att det var mig du menade men ville bara klargöra det ;) skrev igår att hugo numera sover i sitt rum :p



när är det dags för ultraljud?



kram!!

Postat av: mathilda eriksson

Publicerad 2011-09-11 16:28:20

håller med den som skrev att du ska skriva direkt till Karolina, så sjukt onödigt och löjligt att "hänga" ut nån på det där viset.. jag hoppas det är dig någon hänger ut nästa gång, du har nog brister du också!

Postat av: Till Mathilda Eriksson

Publicerad 2011-09-12 01:00:02

Men SNÄLLA RARA kvinna, hur gammal är du?

Ursäkta, om jag skrattar högt åt dig.



Om du säger själv att Patricia ska gå till Karolina och säga vad hon tycker så kan väl du gå till Patricia och säga det du skrev i kommentaren:



håller med den som skrev att du ska skriva direkt till Karolina, så sjukt onödigt och löjligt att "hänga" ut nån på det där viset. jag hoppas det är dig någon hänger ut nästa gång, du har nog brister du också!



ALLTSÅ SKIT, vad du är omogen och du ska vara lika gammal som Patricia och mig. Du beter dig som en 14 åring som har mens! Sökte upp dig på facebook och fick en bild, kände igen dig och jag säger bara HERREGUD! Man behöver bara titta på bilden och se NO LIFE i pannan på dig! HAHAHAHA! Varför skriver du skit till Patricia om du tycker hon hänger ut folk. Lilla gumman, du har missat en liten detalj: Det här är hennes blogg och hon bestämmer vad hon vill skriva och om nån inte tycker om det hon skriver så är det inte HENNES problem utan personen som skriver korkade kommentarer. Det är så lätt att sitta bakom en dataskärm och va kaxig istället för att ge Patricia kritik face to face.

Fattar inte varför du och Karolina överhuvudtaget bryr er, Patricia skrev inte några namn i inlägget så vad är problemet???! Använd hjärnan (om du har nån) nästa gång innan du skriver en onödig kommentar på Patricias blogg. Det är hjärnan man tänker med, inte fittan.



Man är en dålig mamma om man inte kan fatta att barn som är så små som dessutom har dagis dagen efter ska sova och inte va uppe mitt i natten. Barn behöver SOVA.



Som jag säger ibland: Det är inte BARA knulla fram ett barn och sen tro att solen skiner varje dag.

Postat av: Anna, mamma till Elis & Silas

Publicerad 2011-09-12 11:14:23

Håller med. Har en tvååring som haft rutiner sedan han var 6 månader och en fyramånaders lite kille som jag börjat skapat rutiner för redan nu :) det är lättare med andra barnet eftersom an redan kan det där sedan innan :) rutiner är, för mig, a och o! Jag är uppväxt med bra rutiner och är glad att mamma och pappa gett mig dessa som jag sedan överfört till mina barn. Lycka till med allt! Kikar in ibland :) ta hand om varann, är ensam med båda barnen och blir så glad när jag ser par :) kram från mig, Elis och Silas

Postat av: sanna

Publicerad 2011-09-12 13:17:10

Tycker att de e rätt coolt att skriva värsta inlägget om att man ska säga de face to face...men tydligen har inte den personen eftersom man inte kan skriva sitt namn :-) men ja tycker ändå att hela du Patricia är misslyckad...

Postat av: Madde Alkesjö

Publicerad 2011-09-12 14:45:59

Du som skrev det där "Till Mathilda Eriksson".

Du har en väldigt massa och säga för en som uppenbarligen inte vågar skriva ditt namn? Jävla Lowlife alltså. Och Du Ser alltså "No-Life" i panna på mathilda?allvarligt? Och du är då säker på att du inte är 14 år och har mens?

Och detta är kul,Jag citerar,

"Det är så lätt att sitta bakom en dataskärm och va kaxig istället för att ge Patricia kritik face to face." VART FAN ÄR DITT NAMN DÅ DIN JÄVLA TÖNT?!

Som sagt så är detta Patricias Blogg och hon får skriva precis vad hon vill, men om man då har en öppen blogg Så får man ju även ta att folk kommenterar det som skrivits?

Postat av: till Madde Alkesjö

Publicerad 2011-09-12 17:26:39

oj vad jag bryr mig om vad du tycker. hahaha!

du skulle aldrig våga säga det där till mig face to face. men jag skulle våga säga dig ett och annat.

Postat av: matilda

Publicerad 2011-09-12 19:56:23

MEN GE ER FÖR FAN! Mathilda och Madde vågar i alla fall stå för vilka dem är. Vilket ingen av er vågar. OCH ATT MATHILDA ÄR EN "MADRASS", ursäkta men vart fan kom det ifrån? Och om jag vore ägare till den här bloggen skulle jag radera sådana där omogna kommentarer DIRR.

Tyvärr så leder ju ofta möjligheten att vara anonym till att man skriver saker man inte står för när folk vet vem det är som står bakom orden. Den där sista kommentaren är verkligen ett bevis på det.

Postat av: Madde

Publicerad 2011-09-12 19:58:40

Jag skulle våga säga allt och lite direkt till dig om du bara vågade säga vem du är kära du.. Tjejen från Gnesta som tycker till verkar ju uppenbarligen inte känna Mathilda speciellt bra eftersom du skriver som du gör. Riktiga jävla fega svin är ni som inte skriver vilka ni är!

Postat av: Anna

Publicerad 2011-09-12 20:15:01

Jisses, sånt skitsnack tjejer kör med, men en del har svårt för att växa upp.



1. Det är Patricias blogg och hon får skriva ut precis vad hon tycker och tänker i den.

Och vad gör er så säkra på att det är en viss person hon menar?

Ni bör inte yttra er överhuvudtaget utan att veta fakta, gissa och tro kan alla göra men så länge man inte vet kan man hålla tyst ärligt talat!



Allt för att starta lite bråk eller?

Vilket liv ni har, gå ut och gör något av det istället för att tjafsa om att ni tror att hon menar en speciell person!

Postat av: Linda

Publicerad 2011-09-12 20:27:35

Det är Patricias Blogg, Hon får skriva vad hon vill. För ni alla vet ju att i Sverige så har vi något som kallas Yttrandefrihet vilket innebär

"rätten att yttra och föra fram åsikter utan censur" Det betyder även att ni också får tycka vad ni vill såklart MEN det ni gör nu mot först och främst Patricia kallas för ÄREKRÄNKNING! Nivån är ju botten låg. Dessutom bryter ni mot skrivna lagar...

Postat av: Ola Lindholm

Publicerad 2011-09-12 22:50:29

Jävlar tjejer... Ni förvånar mig verkligen med era briljanta påhopp det ena värre en det andra! Jag menar både Patricias supporters och ni andra keyboardwarriors. Tänk om ni bara ägnat samma energi på skolan? Då hade ni säkert suttit på något glassigare än Café T-kannan i Gnesta 24/7 och som grädden på moset varit aningen bättre på att behärska Svenska :) Var lite kärleksfulla mot varandra nu! <3

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-13 09:01:50

Seriöst Patricia, skaffa dig en hobby!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela