Publicerad 2011-09-28 09:37:01 i Frågor & Svar,

- Alkohol intag under en graviditet?


Ja, nu vill jag ha era åsikter! anonyma eller inte.
Jag vet att det är många som dricker alkohol under sin graviditet. Många sitter och kan dricka en flaska vin utan problem. Medans någon annan tar sig ett glas vin under en hel kväll tillsammans med vänner under en middag.

Om man tänker i allmänhet, så är min egna tanke! Att äldre kvinnor, som är kring 30-40 inte har något problem med att ta ett glas vin. Och allmänheten tycker inte heller att det är något fel, ett glas rött är ingenfara.

Men skulle man som 20-åring ta och dricka ett glas vitt! så skulle det bli världens liv, med tanke på att vi tyvärr redan har så många fördomar mot oss!

Ingen vet vilka mängder alkohol som skadar fostret. Det vi däremot vet är att allt mamman dricker går över till fostret. Fostret får samma blodalkoholhalt som mamman. Forskning visar att barnets intellektuella utveckling kan påverkas. Om du dricker dig berusad när du är gravid, berusar du också ditt barn. Ditt barn utsätts för alkohol under mycket längre tid än du själv.
30 procent av de gravida fortsätter att dricka alkohol under graviditeten.

EGNA TANKAR:

Alltså.
Under både denna graviditet och med graviditeten med Wilja, så har jag inte intagit alkohol alls. Dock, så tycker jag inte att det är något fel om jag skulle se någon annan ha ett glas under en hel kväll! Det är upp till var och en, men JAG personligen ser ingen mening med det. 9 månader kan man vänta, och som några sagt: är man inte redo för de, kanske man inte ska ha barn. Skillnad om jag skulle se någon bli berusad eller full, då vet jag inte riktigt hur jag skulle gå till väga. Var med om de när ja va gravid med Wilja, att jag hade en bekant som gjorde så, helt otroligt i mina ögon! Att man kan utsätta sitt ofödda barn för nått sånt.
Jag har smakat en mun vid matlagning etc, men aldrig någonsin sätta mig i soffan en fredagskväll med ett glas vin i handen medans magen är upp i luften! fy.


Postat av: ida

Publicerad 2011-09-28 09:59:55

Helt sjukt tycker jag att gravida kan göra något som de VET kan skada sitt barn i magen. Röka, snusa eller dricka alkohol. Inte okej! Ska man inte göra allt för att barnet ska må så bra som möjligt? Och det gör det inte om man röker snusar eller dricker alkohol. Bebisen kan inte ens hantera alkoholen eftersom njurarna eller levern inte är utvecklade!



Så nej, jag är emot alkoholintag under graviditet!

Postat av: theres, vincent & nova <3

Publicerad 2011-09-28 10:04:41

är man så jääääkla sugen på vin så finns det ju alkoholfritt. Kanske smakar lite sämre, vad vet jag, men det får man väl ta..



tycker att det är noll tollerans man ska varken dricka gammal eller ung. Och att det finns dom som till och med överstrider gränsen "ett glas är ingen fara" bör tänka om, är de redo för barn?..

Postat av: Josefin & Melwin

Publicerad 2011-09-28 10:14:36

Ja kan dra ett annat exempel. med rökning. Jag rökte innan jag skaffa melwin men tvärsluta då jag fick reda på att han fanns i min mage.. På stundeten tog jag en cigg, bara En cigg.. Och de va ett flertal människor som kom fram till mig och fråga varför jag rökte när jag var gravid. Men precis som du säger skulle de vara en äldre så skulle det inte vara några problem, eller ett glad rött en fredag varför inte?.. Men vi som är yngre får knappt visa oss med en mage utan att folk ska kolla snett.

Postat av: Johanna 23 - mamma till 3

Publicerad 2011-09-28 10:20:20

Jag tycker det är otroligt fel att dricka under graviditeten. Och då spelar det inte nÅgon roll om det är ett halvt glas eller en flaska, det skadar fostret och det finns bevis. Sen tycker jag att det är så Otroligt mkt tjat kring alkohol ndrr graviditet när det finns de som röker och snusar! Det skadar ju också bara frågan vems behov man sätter först - sina egna eller sitt barns.

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-09-28 10:23:57

Jag tycker att oavsett ålder så kan man hålla sig ifrån alkohol under tiden man är gravid, måste man dricka nått så kan man välja ett alkoholfritt alternativ. :)

Postat av: Michelle von Walden - Gravid!! <3

Publicerad 2011-09-28 11:36:23

Aldrig i hela mitt liv skulle jag vara så korkad att riskera mitt barns hälsa om jag dricker. Visst jag drack innan jag blev gravid, inga mängder men samttidigt så mycket att jag tyckte de var jobbigt att jag hade vart gravid och då snackar vi kanske 2 kvällar unnder de första 4 veckorna vilket alla barnmorskor säger är inga problem då man oftast inte ens vet att man är gravid!



Nej hur sugen jag än har vart på att ta ett glas vin så nej, skulle inte göra de ändå. De handlar om 9 månader av ens liv som man faktiskt kan klara sig utan alkohol. Så besatt kan man inte vara och är man så besatt att man inte klarar av att inte dricka ska man inte ha barn!



Som du skrev man vet INTE hur de påverkar bebisen i magen men den lilla får i sig de och är ju inte färdigutvecklad och kan ta stor skada av de.



Oj va långt detta blev nu! Hoppas allt är bra med dig och Magen! Kram <3

Postat av: Katinka, mamma till Elias + bebis i magen

Publicerad 2011-09-28 11:38:53

Jag tycker att det är upp till var och en om man vill dricka under sin korta tid som gravid. jag själv gör det absolut inte då jag känner att det är en onödig risk. Det är ju precis samma sak som med att röka egentligen. kan man inte hålla sig borta från sådan som skadar både sig själv och barnet så vet jag faktiskt inte om man ska ha barn



men det är ju bara vad jag tycker :)

Postat av: Madde

Publicerad 2011-09-28 12:16:35

Själv skulle jag inte dricka! Inte ens ett glas för mig är det inte värt ens den lilla procent chansen att det skulle bli något fel på mitt barn jag är hellre på den säkra sidan!

Däremot dömmer jag inte ut andra, de får gärna göra det de känner. Samma sak vad gäller rökning under graviditet.

Egentligen alla val i livet, se om sig sj o sitt eget sen kan andra avgöra vad som e bäst för de.

Vad tycker du sj - det framgår inte så värst?

Postat av: Madde

Publicerad 2011-09-28 12:17:03

btw du har ju 6 osvarade frågor på blogresponse?

Postat av: helen - mamma till Lea och BF jan 2012

Publicerad 2011-09-28 12:19:53

Jag bär på mitt andra barn. Jag är helt emot alkohol under graviditet och amning. Känns så onödigt att ens riskera. Visst vore det gott med ett glas vin men det kan jag ta under ett annat tillfälle när jag varken är gravid eller ammar, absolut inga svårigheter att avstå när man vet att allting man stoppar i sig påverkar barnet på ett eller annat sätt också.

(Jag är 24 år) så är lite emellan dessa åldersgrupper du skrev om. Sen har jag även "festat av mig" innan jag skaffade mitt första barn. Men tror inte att de är så mycket som 30% (1/3 del) av alla gravida som fortsätter dricka alkohol under graviditeten.

Postat av: Marie, mamma till Elsa

Publicerad 2011-09-28 12:48:49

Håller med, andra får göra som de vill, men jag vill inte dricka när jag är gravid.



jag smakade också typ små munnar när jag var gravid med Elsa, men dte var mest eftersom jag jobbade med vin och dte är ju mitt ansvar som servitris att vinet smakar bra :)

Postat av: Caroline Elisabeth - Mamma till Jennifer

Publicerad 2011-09-28 13:13:51

Jag håller med dig. Kan man inte vänta i nio månader så är man absolut inte redo för barn. För när barnet väl kommit till världen är det ganska mycket man får "offra" och tänka på. Så nej.. alkohol under en graviditet är för mig helt oförståeligt.



Tusen kramar och hoppas ni mår bra hela familjen! :)

Postat av: Jannika, mamma till Jillian

Publicerad 2011-09-28 13:38:57

jag säger nej nej nej nej och åter nej! vågar faktiskt itne diskutera för mkt, blir jämt så sur hahah

Postat av: annika

Publicerad 2011-09-28 13:59:19

För mig personligen så är det ett otroligt stort NONO!! för det första så vet man att bebisen i magen får i sig lika mycket alkohol som mamma! bara det att beisen inte kan förbränna spriten! den får i sig det och har det i sin lilla kropp enda tills den kissar ut det och sen dricker mer fostervatten och får i sig lite till enda tills det på så sett förbränns! jag tycker det är fruktansvärt! min barnmorska sa till mig att "du skulle väl aldrig kunna tänka dig att sätta dig med bebisen när den är född och kasta i den ett glas vin? enda skillnaden är att om du gör så så kan bebisen spotta ut spriten, men i magen så tvingar du ner alkoholen i navelsträngen och lilla bebisen kan inte spotta ut, den blir i tvingad!" jag tycker att kan man inte vara utan så ska man inte ha barn, och även om det inte är hundra procent säkert hur mycket bebisen tar skada så varför ens ta risken?? jag kan inte ens dricka kaffe för att det inte är så jättebra så jag vågar inte ens chansa på det! det beror väl lite på hur mycket man bryr sig om sin lilla i magen tror jag! men jag håller med dig lite om att 30+ kvinnor inte får lika mycket fördomar för alkoholen som vi 20+ får! tack för en som alltid fin och bra blogg:) kram

Postat av: Emmasc

Publicerad 2011-09-28 13:59:40

Jag drack ingenting när jag var gravid och tycker inte man ska göra det heller.. Min barnmorska sa en tänkvärd sak till mig: man vet inte om ett glas vin skadar bebisen men det blir garanterat lugnt i magen (inga sparkar) efter som barnet däckat. Ett glas vin är inte mycket för en vuxen men för en liiten bebis är det mycket!! På samma sätt som för mycket socker får bebisen vild i magen.. Ush

Postat av: Amanda

Publicerad 2011-09-28 14:22:16

Nej när man är gravid så ÄR alkohol skadligt för barnet. När man ammar är det annorlunda.

Postat av: jessica, mamma till ella+linus

Publicerad 2011-09-28 14:59:17

nej usch håller faktikst inte. tycker absolut inte man ska dricka alkohol under sin graviditet.. varför? hur kan man ens tänka tanken när man Vet att alkoholen går över till barnet?:S

jag tycker samma med rökning iof, mår illa när jag sr en höggravid kvinna tända en cigg! usch och fy!



:)

Postat av: karro

Publicerad 2011-09-28 15:23:27

Jag tänker bara Varför? varför dricka när man är gravid? Det handlar bara om 9 månader av ens liv, varför inte bara skippa alkoholen dom få månaderna? Onödigt och riskera nått, plus väldigt egoistiskt.

Postat av: Em - Mamma till Malva & Tvillingar i Magen.

Publicerad 2011-09-28 16:21:26

Först & främst: TAAACK för grattiset! Nu har det gått 8 dagar sedan första UL, och idag var vi på ett till. Kan fortfarande inte riktigt förstå att det är TVÅ därinne, det känns helt mysko! Det är ju tillräckligt svårt att fatta hur allt hänger ihop när man väntar en liksom ;) Men underbart är det!



Angående alkohol - personligen förstår jag inte hur man kan vara villig att chansa under graviditeten? Är det så svårt att motstå alkohol i ynka 9 månader, så kanske man behöver hjälp med den saken? Samma sak med rökning, jag förstår inte hur en del kan kedjeröka graviditeten igenom... Själv drack jag inte en enda droppe under graviditeten med Malva och inte heller den här gången. Avstår också från allt koffein inklusive svart te, eftersom man fortfarande inte riktigt vet hur det kan påverka fostret. Men det är ju bättre att dricka en kopp kaffe per dag än ett glas vin, tycker jag...

Postat av: Jossan-Mamma till Aleksander

Publicerad 2011-09-28 16:34:00

Ääh asså som sagt upp till var och en men att se en gravid röka är värre, enligt min åsikt.. Men dricka är absolut helt otänkbart ändå...inte ens en mun skulle jag kunna ta med gott samvete. Men som sagt. Åsikterna är delade. Kram

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-28 16:52:17

Jag tycker inte att det är svårare än att låta bli, man klarar sig väl utan alkohol i 9 månader? Precis som med rå fisk och cigaretter m.m. Finns så mycket risker ändå, varför riskera mer? Varför utsätta en liten bebis liv i onödan? Trots allt så är man bara gravid med just det barnet en gång :)



Även om det inte är farligt, eftersom det verkar som om de inte vet, skulle jag låta bli. Better to be safe than sorry.

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-09-28 19:29:17

Tycker som du om detta =) Men vad anser du om rökning under graviditeten och med barn i närheten skulle vara kul att höra =)

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-09-29 00:31:57

Bor i England och här är det faktiskt många gravida kvinnor som säger "ett glas i veckan är helt OK" Har sett många röka också. Själv blir jag lika chockad när jag ser detta och tycker man faktiskt kan avstå om det på något sätt kan skada sitt barn! SJälviskt och onödigt helt enkelt

Postat av: Sanna - mamma till Embla

Publicerad 2011-09-29 07:28:36

Klarar man inte att vara utan alkohol i 9månader så anser jag att man har rätt så allvarliga problem . Tycker även det ser väldigt illa ut att röka och vara gravid :/

Postat av: Linnéa

Publicerad 2011-09-29 11:20:56

Nolltolerans på alkohol, tobak osv. Varje gravid kvinna säger att de kommer göra allt för sitt barn, men så finns det tyvärr så många som väljer att ta ett glas vin, röka eller liknande trots detta. Kan man inte ge upp det som är skadligt för barnet i magen kommer man inte göra det när barnet är fött heller. Jag har precis lika svårt för föräldrar som röker framför sina barn när man vet att passiv rökning är skadligt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela