Publicerad 2011-12-28 10:54:12 i Gravid med lillasyster<3,

Vecka 33, 32+0




Bebisen:
Nu väger bebisen ungefär 2 kg och är cirka 44 cm lång. Nu bör bebisen (åtminstone för dig som är förstföderska) göra sig redo inför födelsen genom att vända sig upp-och-ner, så att huvudet pekar nedåt i bäckenet. Under de kommande veckorna håller din barnmorska ett öga på bebisens position – vissa bebisar får för sig att de ska vända sig uppåt igen.

Din bebis kranium är fortfarande lite mjukt, eftersom benen inte riktigt sitter ihop ännu så att huvudet lättare kommer ut under förlossningen. Människor föder barn med ovanligt stort huvud i förhållande till mammans bäcken. Övriga delar av bebisens skelett hårdnar däremot nu och huden håller på att bli mindre röd och skrynklig i och med att bebisen lägger på sig underhudsfett.

Mamma:

Om du är förstföderska, kanske bebisen vänder sig nedåt denna vecka och fixerar huvudet mot livmoderhalsen. (Detta händer i ungefär hälften av alla förstagångsgraviditeter.) Om du är omföderska, är det vanligt att detta inte sker förrän sista veckan innan bebisen föds – och i vissa fall inte förrän förlossningen börjar.

Får du svullna fötter och vrister mot dagens slut? Vätskebindning i kroppen, s k ödem är ofta värre senare på dagen eller om det är varmt. Märkligt nog kan detta förvärras av vätskebrist. Din kropp – i synnerhet dina njurar – och bebisen behöver mycket vatten. Om dina händer eller ditt ansikte plötsligt sväller upp, är det viktigt att du kontaktar läkare – det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.

Egna tankar:
Hujedamig, snart är vi där! som mest 9 veckor, som minst 5 veckor. Sen blir vi fyra & jag blir tvåbarnsmamma vid blott 21 år gammal, herregud så fantastiskt!♥ Sen blir de stopp i produktionen och fokus på barnen och mig.
Känner att kroppen måste vila miiiinst ett par år, känner mig helt trasig! ryggen knakar, knäna ömmar. Just nu är de mycket gnäll, men fanimej så tungt de blivit sista veckorna. Hade jag inte haft så ont, så inga problem.
Men nu när man sover så dåligt & ständigt har ont så tär de på humöret.
Snart kommer vi in i graviditetens sista del, herreguuuud! Samtidigt så har denna graviditet verkligen GÅTT så sjukt otroligt fort! Lillasyster är fortfarande 'snällare & lugnare' i magen är vad Wilja var!
Nä, nu längtar jag efter dig prinsessan min.


Postat av: Josephinewestling - Mamma till Vira

Publicerad 2011-12-28 11:13:53

gumman du vet att jag finns här om du behöver prata (fast vi bor långt i från varandra och inte känner varandra).. Men jag finns här! det ska du veta..



Jag förstår hur du menar och jag tycker att du är en jätte bra mamma för Wilja och snart två barnsmamma.!!



kram kram

Postat av: ENDENISE - Vinn 2 par skor ♥

Publicerad 2011-12-28 11:23:41

finisen! Tycker magen är lite spetsigare denna gång.



Man får gnälla...ut med skiten! Jag känner precis likadant, kroppen är helt paj. Allt var så mkt tyngre denna gång och det är tecken på att man inte hade återhämtat sig helt och tränat upp sig från förra gången. KRAM PÅ DIG! ♥

Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Publicerad 2011-12-28 12:44:56

fina fina du! :)

jobbigt att du ska behöva lida. hoppas du får tid för att vila :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-12-28 13:15:47

23+0 ? ;)

Postat av: Johanna

Publicerad 2011-12-28 13:16:37

/ Johanna :)

Postat av: MANDY- Mamma till River & ägare av Bymandy.se

Publicerad 2011-12-28 13:56:13

Så otroligt fin mage du har :)

Postat av: camilla (CG)

Publicerad 2011-12-28 16:24:12

Nu börjar magen se riktigt go och härlig ut!! Var också rätt gnällig i slutet på min graviditet. Skönt när lillan tillslut valde att titta fram =) Lycka till!!

Postat av: Carro och Miley

Publicerad 2011-12-28 18:25:57

Du passar ju jätte bra som gravid !! Du har sån fin gravidmage :) lite avis faktist. :)



kram

Postat av: Katinka, mamma till Elias & Nora

Publicerad 2011-12-28 18:45:02

mys mage !!!

Postat av: Sanna - Mamma till Embla

Publicerad 2011-12-28 20:16:05

Kunde inte skrivit det bättre själv,döma på vad du skrev så verkar du inte alltid haft så bra relation till din mamma?! Känner igen mig allt för bra i det <3

Känner som du,tacksam över att man ska lära sig av deras misstag och göra allt för att vara en bättre mamma. Du ska vara jätte stolt över dig själv :)

Massa Kramar!

Postat av: Emma

Publicerad 2011-12-28 21:04:07

Vilken fin mage!!

Sv: Misstänker att det kommer att bli så att vi har snö till maj. Bara för att det ska bråka med oss ordentligt!

Men som sagt, lite snö får det gärna komma i januari så att vi kan åka lite pulka!!

Postat av: Carro

Publicerad 2011-12-28 21:36:56

Så fin!

Postat av: Cecilia. Mamma till Lova 110404 <3

Publicerad 2011-12-29 11:08:18

Såå otroligt fin mage du har!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela