Publicerad 2010-07-27 17:41:38 i Wilja 3-6 månader,

Hur ska jag göra?


Sitter här och tänker, ni vet ju att jag inte har varit ifrån Wilja en enda gång! eller som högst va de 30 minuter när jag skulle åka till förrådet och fixa lite saker. Då va mimmi hemma med henne, 20 minuter av 30 så gallskrek hon! När hon märkte att jag va borta så va de ett litet otröstligt barn... och deckade såfort hon såg mig.

Så nu har jag blivit livrädd att lämna henne! Hur ska jag kunna göra det å ha i tanke 'nu skriker hon och är så förbannat jäkla ledsen'. Jag har inte HJÄRTA att lämna henne då! :(

Tänkte våga mig på att gå på bio... MÅSTE ju fan se twilight, så... tänkte om Simon är och promenerar med henne under tiden. Vet att han klarar av det! har inga som helst tvivel på det. Utan saken är den att jag agerar ju hennes napp och tröst. Eftersom hon vägrar ta napp fortfarande, och när hon väl vill tutta bara för att så finns det ingenting annat som kan trösta henne!

Har ni några tips om hur jag kan göra? eller hur vi kan göra?

Även om jag litar på Simon till tvåtusen, hur ska ja kunna lämna henne när jag VET att hon ratar flaska + napp? ska hon vara hungrig i två timmar för att JAG vill gå och se en film? nä..
Men samtidigt tror jag.. är hon riktigt hungrig så KOMMER hon ta flaska?

Blir ju knäpp!
Missförstå mig inte, handlar inte om att jag INTE vill vara med henne. För det vill jag! Och har alltid velat.. Men vill också få en timma, känna på hur de känns att faktiskt vara utan henne. Hon är ju trots allt fyra månader nu!

Postat av: REBECCAS

Publicerad 2010-07-27 18:58:39

Du kan alltid testa och lägga någonting som luktar som dig en filt eller ett kuddfodral typ.. min tjejkompis hade samma problem hennes dotter tog ingenting men tillsslut så efter många försök. Wilja känner ju igen din lukt så kanske hon känner sig trygg ifall de finns något där som luktar som mamma..Det e även bra om ni e ifrån varann hur ont de än gör , klart du ska unna dig en bio! :) Du kommer ju hem igen :)

Postat av: Johanna

Publicerad 2010-07-27 19:06:48

Det är väl bara att ge henne mat innan du går, då vet du ju att hon inte kommer bli hungrig under tiden. Dessutom är det ju bra för simon att få vara själv med henne, även om de första gångerna kanske blir lite jobbiga.

Postat av: Miia mamma till My

Publicerad 2010-07-27 19:09:32

Börja att va under samma tak men ett annat rum en längre tid. Testa och pumpa ut och ge flaskan se om hon tar då. Annars vet ja inte.

Postat av: Jenna

Publicerad 2010-07-27 19:11:57

Tycker definitivt du ska och se bio! Klart du ska få lite egen tid. Det behöver ju vem som helst! =)



En regel som många brukar köra med (dock är ja extremt dålig på att följa den själv!) är att du ringer inte barnvakten. Barnvakten rnger dig (om det skulle behövas) Nu är ju inte pappan nån barnvakt men aa, du fattar =)



I värsta fall får du ju helt enkelt gå från bion om det inte skulle gå. Det är ju faktiskt det värsta som kan hända, eller hur?



Massa kramar till dig =)

Postat av: Charlotte - Mamma till Nikita

Publicerad 2010-07-27 20:40:06

Vi har haft precis samma problem med Nikita, hon har varit så himla mammig och första tiden ville hon inte ens va hos sin pappa. Nu efter 6 månader kan någon annan hålla i henne utan att hon skriker, och jag har lyckats vara ifrån henne 2 gånger på kort tid, första gången var hon 6 månader och då tog min mamma henne, men det gick förvånansvärt bra. Du får helt enkelt amma tills du vet att hon är helt mätt och sen får hon helt enkelt klara sig :) Tror inte det är några problem om hon är med simon faktiskt :)

Postat av: Grynet mamma till lille Vidar

Publicerad 2010-07-27 21:08:44

sv:Halloj! Tack så mycket :)

Jorå det är bara bra, själv då?

Haha ja det kan jag göra, men jag är ju inte världsa duktig så förvänta dig ingen pang grej liksom :P

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-07-27 21:28:38

Det är väl klart att pappa ska kunna pyssla om dottern i lugn och ro, och du kolla på Bio. Om hon inte vill ha flaska eller napp, men blir hungrig, kan man ju prova att mata med sked. Det här är nog ett dilemma alla har vid första barnet, mer eller mindre. Mitt råd är att prova sig fram om vad som känns och funkar bäst för alla. Men nästan alltid är det jobbigast för mamma :).

Postat av: Malin

Publicerad 2010-07-27 22:17:16

Om du ammar henne ordentligt innan du går iväg - så är hon nog inte riktigt hungrig om hon börjar gnälla efter 25min utan hon använder dig som napp :) dvs hon är tuttig - inte hungrig! Ibland måste man lära sig att trösta på annat vis - inte genom att ta fram tutten som tröst, tror jag! Pröva att minska ner dig själv som napp & tillåt henne att skrika ibland, det mår hon inte dåligt av - du mår nog värre än hon själv!



Men om du kanske verkligen låter det ge med sig, hon behöver inte dig som napp varannan minut - utan till slut kommer Simon kunna trösta henne oxå, för om hon ätit så är hon ju mätt (jag menar hon växer ju som hon ska så hon äter sig ju mätt) & då kommer hon till slut vänja sig av vid att få tutten så ofta, tror du inte?



Finns många som inte tar napp - men som ändå inte behöver ha tutten som napp :) testa & glöm inte att prata med BVC - dom hjälper dig!! Men tips & råd! Det viktiga är nog att ta tag i det NU & börja vänja henne - så kommer du kunna umgås med dig själv oxå - det e viktigt Patricia!!

Postat av: Sissela

Publicerad 2010-07-27 23:09:48

Oj det är svårt det där, har ni provat olika flaskor?måns tog inte den första jag köpt,men provade en vanlig mam flaska sen och det funkade... annars så kan du ju prova o amma henne precis innan,så vet ni ju att hon är mätt, och då är det ju inte hunger hon blir ledsen av isåf.hon kanske har ngn "sovperiod" som ni kan matcha in? Måns tar inte heller napp när han verkligen vill ha tutte,men vet jag att han är proppmätt när jag lämnar honom en stund så försöker jag lugna mig själv med det,och inte oroa mig!

Lycka till, och stötta Simon(vet att Petter tycker det är skit jobbigt,när ända trösten är att måns får komma till mig)...!kram

Postat av: Katarina (& Wille)

Publicerad 2010-07-28 19:45:02

Prova låta pappan försöka trösta nästa gång hon är ledsen, men du kan hålla dig i närheten. Så hon vänjer sig vid att det inte alltid är Mamma som gäller.

Eller så sticker du iväg när hon lagt sig för natten, (om hon lägger sig innan bion börjar dvs)..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela