Publicerad 2010-01-29 12:13:47 i Gravid med Wilja <3,

Vecka 34, 33+0.


Bebis:
Nu väger bebisen minst 2,2 kg och är lång minst 45 cm. Den fortsätter att lägga på sig underhudsfett, som sedan kommer att hjälpa den bibehålla sin kroppstemperatur och börjar se mer avrundad och ”normal” ut.

fetal development at 34 weeksOm du inte redan pratar med bebisen är det bra att börja nu – nästa vecka är hörseln fullt utvecklad. Det gör inget om du pratar bebisspråk – en del forskning pekar mot att nyföda föredrar ljusare röster.

Om du varit rädd att bebisen ska födas för tidigt, kan det vara lugnande att veta att 99 % av bebisar som föds i vecka 35 klarar sig bra och att de flesta inte får några allvarligare problem alls. Bebisens centrala nervsystem håller fortfarande på att mogna, men lungorna är nästan helt utvecklade nu.

Mamma:
Många kvinnor upplever att det pirrar eller domnar i bäckenet eller höfterna, bland annat när de är ute och går. Detta kan orsakas av att bäckenets ligament luckras upp inför förlossningen. Prata med din barnmorska om du besväras av det.

• Observera, att forskning har visat att barn utvecklas i sin egen takt – även i livmodern. Sidorna om fostrets utveckling har gjorts som en allmän guide till hur din bebis växer.

Egna tankar:
Den sista veckan har gått otroligt snabbt, och vi börjar verkligen närma oss förlossningen med stormsteg! Sex veckor kvar, +/-0 så att säga! Man vet ju aldrig när hon väljer att titta ut. Men det är verkligen inte så lång tid kvar nu!?
Jag har inte haft en tanke kring förlossningen, eller oroar mig inte alls heller för den delen. Vill att min syster ska vara med under förlossningen, vet ni om de tillåter det? Och sen självklart Simon! Har tänkt på att jag vill ha smärtlindring iallafall.. SÅ långt är jag med!
Annars så vill jag bara ha ut henne nu, trött på att vara gravid! men på samma gång så älskar jag att ha nått att längta så oerhört mkt efter. Magen har inte växt nått känns de som! och bland alla andra gravida så har jag en pyttemage.
- MEN VA LITEN DU ÄR! får ja höra när ja säger vilken vecka jag är i! Magen ser mkt större ut på kort än på riktigt.

Men vår lilla tjej ska veta hur mkt vi pratar om henne, längtar, planerar & drömmer! snart är du här hos oss.<3

Postat av: Madde

Publicerad 2010-01-29 13:46:31

Jag förlöste på Huddinge, där fick man ha 2 helt valfria personer med på förlossningen! Tror nog det är så på de flesta ställen?

Det är ju din förlossning!=)

Postat av: jennyhammarström - livet som ung mamma

Publicerad 2010-02-01 00:14:36

När min dotter föddes var min mamma och min syster med mig, så tror absolut att din syster får vara med :) Hoppas allt går bra!

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-02-02 12:06:31

När min son föddes hade jag min fästman och mamma med! man brukar få ha 2 personer med under förlossningen :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela