Publicerad 2012-04-19 11:14:34 i De bästa av Bålsta! <3,

Dagens PW och fråga till er.



Nu är jag och lillfisen hemma igen efter en låååång promenad! 1.40 gick vi, och Nova sov
som en liten stock!♥ Nu är jag dock helt slut, och skittrött. Känns att jag inte fick många timmars sömn inatt inte! Får skylla mig själv, satt och kolla runt på nätet till ett.. Sen började wilja tjorva vid 3-04.30 ca. DUMMA mardrömmar, blir ju tokig! hon blir helt hysterisk. Kommer ihåg hur de va med nattskräcken när hon börja på dagis, hoppas de inte utvecklar sig så igen. Så jag låg inne med henne i hennes säng! vyssja, pussa, krama, trösta! försökte med allt och tröttheten och humöret dala i backen. Men hon somna! Och mami fick sova.
Vid 06.20 ca så kom en pigg flicka till mamma och ville leka! UPP och hoppa! :D

Så idag blir de inte många knop gjorda! Passa på att vila så jag är pigg och kan leka med henne när hon kommer hem.

Föresten, är väldigt tacksam för svar ang detta!
Hur mycket sover era 2 åringar på dagarna?
Vi känner att vi snart måste tabort hennes timma om dagen. Hon är som jag, en nattuggla och behöver inte så många timmars sömn för att orka! Vi kämpar med henne varje kväll. Från 7 till ibland 9, och de värsta är att ungen är pigg! Men de funkar ju inte.

Dom dagarna hon INTE sovit middag så somnar hon kring 18.30-19.30, beroende på. Och sover då till 7 på morgonen!
Tips och hjälp tack :) ♥

TILLÄGG! :)
Sedan Wilja var bebis har hon aldrig behövt mycket sömn! hon och novalie är verkligen som dag & natt. Tur är väl det, att barn är olika. Men Nova behöver sina timmar! Vilket Wilja aldrig behövde! hon 'napade' - 20 min dit, 20 min hit. Det var sällan hon sov i en hel timma! till och med som spädis, på den fronten hade vi det tufft.

Sedan i AUGUSTI så har Wilja MAX fått sova 60 min om dagen, och hon vaknar själv efter ca 50 och är pigg! hon har sovit över en timma av sig själv någon få gång! Så enligt henne själv så behöver hon inte mer. Skulle jag märka att hon verkligen behöver få sova! Självklart - hon får sova i tre timmar om så önskas.
Men för att lätta på vardagen för henne, så kanske det är skönare att få en lång och ordentlig nattsömn!
Så nu har jag sagt till dagis att minska 60 min ner till 30 de dagar hon är där! De är väl en bra början?

Jag blev helt chockad över att spädbarn/barn sov såhär mycket sen jag fick Nova. Tydligen är de rätt normalt! Men Wilja va jämt, jämt jämt... vaken! Nä, nu måste jag hämta trollet! Vakna i panik för 15 minuter sen och trodde jag försovit mig till dagis för att hämta mitt egna barn, läskigt uppvak! :D

Postat av: Martina - Ellas mamma <3

Publicerad 2012-04-19 11:32:28

Det där är himla svårt. Ella är ju nu 2 år och 4 mån och hon sover fortfarande middag både hemma och på dagis. På dagis sover hon från 30 min-45 min ungefär och hemma brukar det bli lite längre och är rätt svår att väcka.

Men vissa gånger har hon helt hoppat vilan på dagis. Hon brukar alltid somna mellan 19:00-19:30, och där spelar det inte så stor roll då hon nästan vaknar samma tid varje morgon ändå.



Men vi ska nog försöka få bort vilan helt men ibland märker man fortfarande att hon behöver den.



Lycka till!:)

Kram

Postat av: Valeria- Mamma till Williot och gravid med skruttis

Publicerad 2012-04-19 11:44:20

Vilken energi du har! Skönt med promenader, jag vågar mig knappt ut genom dörren nu..

Postat av: Marina - mamma till 5

Publicerad 2012-04-19 11:47:21

Det där är ju så olika beroende på vad man har för barn!

Vissa barn behöver ju mera sömn än andra och klart de ska få det då, medans andra inte alls behöver lika mycket..



Min numera sex-åring sov tills han va närmare tre år en timme på dagen och skulle mer än gärna göra det fortfarande, men kommer inte riktigt till ro.. Han älskar att sova och behöver det för att orka..



Min fyra-åring behöver inte alls lika mycket sömn och skippade lunchvilan tidigare, runt två år..



Tre-åringen sover aldrig efter lunchen hemma, men ibland på dagis så kan han slockna och får då sova en timme, det funkar oavsett..



Sen har vi stumpan som är 18 månader, som nyligen har fått för sig att hon är större än vad hon är och inte alls alltid behöver sova på dagen.. Men klarar sig ändå och okej då..



Alla barn, även Emma som är tre månader går och lägger sig mellan 19-19.45 beroende på om det är dusch/bad eller inte och sover sen till 7-8..



Du kan ju låta henne sova om du märker att hon verkligen behöver det, annars låta henne vara vaken..

Det betyder ju mycket att slippa ha "krångliga" läggningar..



Kram

Postat av: Therese

Publicerad 2012-04-19 11:51:21

Nu har jag inte själv barn men jag tycker det låter vettigt med sömn mellan 19 - 7, om hon nu vaknar under nätterna då hon har sovit middag kan du ju alltid testa att ta bort det och se hur det fungerar för det är ju bättre med fler sammanhängande timmars sömn :)

Postat av: ENDENISE - a mama's story

Publicerad 2012-04-19 11:52:23

Wilgot älskar att sova haha. Han sover allt från 1-2 timmar om dagen då han är hemma. Men går han på förskolan så brukar han inte sova något då han inte kommer till ro :)

Postat av: Jennie - mamma till wilmer

Publicerad 2012-04-19 11:58:50

Min 2åring är inne i en period som är fruktansvärd. Det går inte att natta honom, det spelar igen roll hur tidigt han är uppe, vissa kvällar somnar han inte förrän 23-24..... Och då måste man sitta med honom heeela tiden när han somnar, han märker direkt när man försöker smyga ut. Pust...sover han middag blir det ännu värre :/

Postat av: Hanna

Publicerad 2012-04-19 12:01:23

Jag är på din utmaning :D blev jättepeppad när jag läste dina inlägg om kost och träning! Nu ska kroppen bli fast och fin igen :) tack för motivationen!!

Postat av: Finni

Publicerad 2012-04-19 12:14:44

Elliott kan både skita i sin middagslur men kan också ibland sova 2-3 timmar på eftermiddagen. Det gör typ ingen skillnad på hans nattsömn. Han sover oftast sisådär 11 timmar på natten. :) Trött kille vissa dagra och vissa dagar inte :P

Postat av: Carro och Miley

Publicerad 2012-04-19 12:15:56

Ska Miley sova middag så ser vi till att hon gör det runt halv 12 -12. och så får hon sova lite mer än en timme.. Annars blir det ett helsike att få henne att somna på kvällen. Jag brukar även ut och gå promenad med henne efter middagstid , efter de somnar hon som en stock :)

Postat av: Lina-mamma till två prinsessor!

Publicerad 2012-04-19 12:30:46

Duktiga dig :) Leia sover inte middag varje dag jag märker rätt fort om det behövs! Sen låter ja inte henne sova mer än 1 timme på dagen, annars somnar hon aldrig på kvällen :) men har oxå funderat på när man slutar med att dom ska sova middag?!

Postat av: Angelica - Mot min smala lycka genom Xtravaganza

Publicerad 2012-04-19 12:32:45

Jag/vi har inte barn ännu men är uppvuxen med småbarn och kan av egen erfarenhet sen syskon och syskonbarn. Min systers son slutade sova på lunchen/eftermiddagen en stund då han var väldigt pigg på kvällarna när han skulle lägga sig. Så när dem slutade med de så somnade han vid den tiden som du skriver och vakna 6-7. Sen känner jag andra som låter sin tvååring sova middag. Det är nog som sagt upp till sig själv hur man vill göra med barnen och det där :)

Postat av: Alex

Publicerad 2012-04-19 12:33:05

Min tjej fyller två i juli, hon sover en gång om dagen mellan 12-14 och lägger sig sen för natten vid 19. Vaknar mellan 7.30-8.30.

Tror att det kan bli lite för länge att vara vaken non stop i 12 timmar, men sover hon något på dagis? Tror inte att hon behöver mer än en tupplur per dag. Kanske där vid lunch blir bra?

Postat av: Maria-tvåbarnsmamma

Publicerad 2012-04-19 12:54:21

Min kille har alltid varit en sömntuta.. Hihi han är ju två bu och sover middag ca 2 timmar varje dag och lägger sig vid 19 och sover till 7-9, varierar på morgonen :-) tror alla barn är olika och om hon orkar hålla humöret uppe hela dagen så skulle jag hoppa över vilan på dagen..

Kram

Postat av: Jessica mamma till ella o linus

Publicerad 2012-04-19 13:29:16

De där med sömnen är ju såååå individuellt!! Dottern har ALDRIG behövt mkt sömn, inte ens som nyfödd (nu 3 år) medan sonen på nu 1,5 år alltid behövt mkt sömn!!

Pröva er fram, vi tog bort ellas dagsvila när vi märkte att de tog 3-4 timmar VArje kväll innan hon somna. O när hon slutade med dagvilan somnade hon så fort vi la henbe i sängen mellan 18-19.



Lycka till:) ni kommer nog på va som funkar för er!

Postat av: Julia

Publicerad 2012-04-19 13:29:44

Hej Patricia!



Hmm nu måste jag tänka efter lite, min son är 3 år och han slutade sova middag på dagarna vid 2 års ålder pga att han var så pigg på kvällarna och somnade alldeles för sent. Vissa dagar lämnar vi dock Hugo tidigt på dagis (om man nu kan säga att 07.30 är tidigt) och då sover han ibland på vilan vilket resulterar i att han håller sig uppe till cirka 21.30 på kvällen.



Hugo är lite som sin mamma (en nattuggla) men sover alltid sina 12 timmar i streck oavsett när vi lägger honom :)



Men mitt tips är att lite försiktigt börja ta bort att hon får sova på dagarna. Kan va lite jobbigt i början men det blir bättre med tiden och hon vänjer sig med :)



Lycka till

Kraam Julia

Postat av: camilla

Publicerad 2012-04-19 13:32:38

Vi låter inte minea(2år) sova längre på dagen hon behöver det inte hon är sådan att 12 timmars sömn på natten så klarar hon vara vaken hela dagen och får lika bra natt sömn dagen efter. Men sover hon på dagen då kan vi få kämpa 1-2 timmar mer på kvällen för hon blir inte trött. Utan hon har sina timmar som alltid är samma och dom får hon helt enkelt ha på natten däremot dagis kan vi inte göra så mkt åt. Kram camilla

Postat av: Sandra - mamma till Minéa

Publicerad 2012-04-19 13:40:20

Min dotter har nyss fyllt 2 år.

Hon sover 1-1,5 timme efter lunch.

Ändå somnar hon runt kl 19.00 på kvällarna och sover till 7-8 på morgonen.

Jag har en trött liten dam ;)

Postat av: Hannah

Publicerad 2012-04-19 13:51:25

Hej! jag började dra ner Melinas tid när hon var runt 2 år till 30 minuter i 3 veckor och sen fick hon inte sova på dagarna och nu somnar hon runt 18.30-19.30 utan några problem. Självklart kommer det dagar där barn behöver få sova mer då ska man låta dom göra det men dom dagar det går tycker jag det är bra om hon inte sover då rutiner och nattsömn blir mycket bättre. Lycka till!

Postat av: Linnea mamma till Nova-Lie

Publicerad 2012-04-19 13:54:28

Min Nova-Lie va som din Novalie när hon var liten. Första två månaderna sov hon inget pga av magknip men sen började jag med minifom droppar och då kunde ungen minsann sova och då sov hon nonstop från 22-10 ungefär och hon har alltid gillat att sova och sover fortfarande ca 2 timmar om dagen och nu är hon 2,5 år :) däremot så är hon i samma fas som Wilja verkar vara i att hon vaknar och drömmer mardrömmar och inte riktigt kommer till ro om nätterna trots att hon är jätte trött! men det ska tydligen vara helt normalt i den här åldern eftersom den verkar komma i samband med den härliga "3 års" trotsen :P Egentligen inget konstigt eftersom det förmodligen händer så mycket med dom små under en period :)

Postat av: caroline

Publicerad 2012-04-19 14:05:38

Min Juni är ju bara 19 månader, men hon har alltid sovit otroooligt mycket (som din Novis kanske). När hon var spädis så sov hon typ jämt, vi trodde det var något fel på henne. Vi fick väcka henne för att äta, och när hon var sex veckor sov hon hela nätter. Än idag sover hon 12 timmar på natten och två timmar på dagen, tycker det är ganska mycket.



Så hon kommer nog inte sluta sova på dagen förrän hon är tre kanske. Men det är ju väldigt olika!! Jag har jobbat på dagis i flera år, och det är inte ovanligt att tvååringar slutar sova dagtid. När Juni blev svårlagt på kvällarna så tog vi bort en av hennes vilor, och så ordnade det till sig. Det är ju inte bra för barnet att vara vaken sent heller. Så ta ni bort vilan om det är jobbiga nattningar :) Hon kan ju vila lite de dagar hon är på dagis? Men inte hemma.



Lycka till!! Kram Caroline

Postat av: Kamilla - Mamma till Oscar och Nicole

Publicerad 2012-04-19 14:28:17

Oj så olika det kan vara!



Sonen sover runt 2 timmar när han är hemma, på dagis blir det mindre men då är dom ju flera och störs av varandra!

Han måste sova sina timmar på dagen för annars blir han ett litet monster på kvällarna!

Vi brukar lägga honom mellan 19-19.30 och då sover han till mellan 7-8 på morgonen!

Som liten sov han också väldigt mycket.



Nicole sover även hon ganska mycket, men kortare stunder och fler gånger/dag istället.

Vaknar fortfarande för mat minst 2 ggr på nätterna (blir 4 månader den 29:e)

Oscar sov hela nätter från 2,5 månaders ålder, i samma veva som vi började ge honom ersättning



Beundrar dig som är så duktig och börjat träna! :O Jag orkar tänka tanken och sen är all energi borta!



Kram på er!

Postat av: Trollets gudmor<3

Publicerad 2012-04-19 15:14:34

Dim gudson har fått sin mammas gener, han sover 2-3 timmar på dagen fortf xD får han inte det blir det skrik och panik ab!:D sen somnar han som en slagen hjälte kl 19 varje dag:) vaknar ju dock 6?! På morgnarna, och är hur pigg och glad som helst:) saknar er!<3

Postat av: Emma

Publicerad 2012-04-19 17:41:01

Vi har nu börjat reglera Viktors sömn på dagen. På dagis får han sova Max en timme och när han är hemma är det sällan han behöver sova alls.

Det gäller att se till sitt eget barn. Vi resonerar som så att det är ju skönare för Viktor att vara trött på kvällen så att han somnar utan problem. Och det blir mindre konflikter om han är lagom trött eftersom vi inte vill att han ska vara uppe för sent..

Men det är en otrolig balansgång när man ska börja ta bort sovningen på dagen..



Hoppas ni får rätsida på det :)

Kram

Postat av: sophie, nybliven 2barns mamma <3

Publicerad 2012-04-19 19:01:58

nowalie sover efter lunch ca 1-2timmar sen somnar hon 18.30 utan problem :)

Postat av: Josephinewestling - Mamma till Vira

Publicerad 2012-04-19 19:06:57

Hemma så sover inte vira något på dagarna. Väldigt sällan isåfall.

Idag på dagis ville hon inte alls sova..

Och hon klarar sig. Det var lite kämpit ett tag att hon var trött till och från på kvällen..

Men hon går alltid och lägger sig vid 20tiden.



Ibland kan hon somna på soffan vid 17 tiden för hon är så trött om hon inte sovit på dagen. och hon är omöjlig att väcka då.

men sen får vi henne fortfarande i säng vid 20.



så himla olika det där hur barn funkar.



kraaaam

Postat av: Jossan mamma till aleks

Publicerad 2012-04-19 22:15:55

Ååh urk, som förskolepedagog får jag rysningar när jag läser om alla er som väcker barnen eller att dem ska väckas på dagis.. En hackig sömn och avbruten sömn är inte bra för NÅGON, vuxen som barn..Är man trött så är man förmodligen i behov av sömn.. Att lägga ett barn i 45 minuter kan resultera i att barnen inte orkar med verksamheten för att föräldrarna vill ha hem trötta kids...Att behöva väcka barnen på dagis är ett helvetes helvete och det skär i hjärtat för varenda deckad unge man måste slita upp pga av att dem "måste" va trötta kl 18.00. Det är ett dilemma. Min soon2be tvååring sover tre timmar på dagis och är ändå slut som artist kl 18.30. Tempot på förskolan går inte att jämför med "att va hemma" en dag, inte en chans. Att aldrig få "sova ut" bidrar till en enorm övertrötthet så de är inte konstigt att så många har det "jobbigt" på kvällarna eftersom det blir en ond cirkel... Tror det mer hänger på rutinerna och vilken makt i hemmet barnen har vid sängdags. Vakna upp alla föräldrar här inne och låt era barn sova. Dem är små och behöver ladda batterierna.. och utvecklas i sömnen dessutom... att bli uppsliten VARJE tupplur är inte schysst och definitivt inte hälsosamt. Fy så irriterad jag blir.

Postat av: Lotta, Millebus o lill* i magen

Publicerad 2012-04-20 23:31:57

Jätte olika det där. Beror ju som sagt på barnet själv. 20 min är ju en sömn cykel säger man ju. Det vill säga att efter 20, 40min osv är man mer lätt väckt o chansen att de vaknar på rätt sida är större:) svårt de där. Bara att pröva sig fram. Millebus sover olika länge eller inte alls beroende på när vi gått upp, gjort och humör

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela