Publicerad 2010-04-19 17:26:34 i Livet i Gnesta,

Frågor till ER!


Nu när barnbidraget kommer till lillan så har vi valt att börja med att spara 300 kr i månaden till henne. Har redan öppnat ett sparkonto och så. Hur mkt sparar ni till era barn i månaden? Vi börjar med trehundra då vi måste ha alla andra pengar för att ekonomin lixom ska hålla. Självklart ska vi öka på när det ser bättre ut.

Vill också att hon ska få olika aktier och fonder! men hur ser de ut på den biten just nu? jag fick ut alla mina aktier innan de kraschade, TACK och LOV! men vad ska man satsa i nu?

Och sen till en annan fråga. PREMITIVMEDEL!

Man hör ju så mkt olika, om att amningen är ett säkert skydd osv. Men är det verkligen det? shit, är livrädd för att bli gravid igen. Alltså, klart vi vill ha syskon, men inte nu! min kropp är inte redo, och jag är absolut inte redo för mer barn just nu. Så va har ni gjort för att vara på den säkra sidan? ja helammar ju. Och om de går så vill ja göra de sålänge som jag kan! iaf till 6 mån. Självklart kombinera med mat, men ni förstår. Kan ja amma, så kommer jag amma.

Postat av: Charlotte - Mamma till Nikita

Publicerad 2010-04-19 17:32:50

Man ska inte lita till 100 på amningen! Det finns rätt många som blivit gravida när dom ammat! Jobbiga är ju att man inte får använda vad som helst när man ammar.



Jag satte in en spiral, koppasspiralen är gratis och håller 5 år.



Kram

Postat av: emelie

Publicerad 2010-04-19 18:16:21

Vet dom som har blivit gravida trots amning, jag satte in en kopparspiral, inga hormoner så passar perfekt när man ammar!!

Postat av: Alex

Publicerad 2010-04-19 18:50:11

Kondom, smidigt och enkelt. :)

Postat av: Madde

Publicerad 2010-04-19 19:06:57

Spiral säger jag bara! Lättaste grejen som inte påverkar något speciellt.



Spara där det finns bra ränta, vet inte om man ska satsa på ngt just nu när ekonomin fortfarande är svajig!

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-19 19:31:56

ursäkta att jag rättar din svenska nu men jag vill bara säga att det heter preventivmedel..

Postat av: Lee

Publicerad 2010-04-19 19:40:05

Kondom kanske?

Postat av: Josephine Westling - Gravid

Publicerad 2010-04-19 19:47:22

gravid kan man bli även fast man ammar ;)

sätt in en spiral, eller ät p-piller, minipiller?



kramis

Postat av: katinka mamma till Elias

Publicerad 2010-04-19 20:03:15

Vi kommer att lägga undan hela barnbidraget och då ska vi lägga in det i en fond. Jag själv har en fond hos seb sverigefonden heter den och den har det gått rikigt bra för nu. Man tjänar verkligen på att ha besparingarna i fonder då man oftast får mer än vad man sparat i slutändan

Postat av: Grynet mamma till lille Vidar

Publicerad 2010-04-19 21:49:48

Har ni redan hittat tillbaka till varandra? :O Min bm sa att man måste vänta tills avslaget är borta... Men good for you ;)

Man får ju inte äta allt när man ammar, östrogen minskar ju mjölken så p-piller blir lite svårt. Annars är det kopparspiral eller kondom. Har inget själv än för min kropp tål inte hormoner, får typ hjärtklappning och svimmar. Och sen så kan kopparspiralen öka mängden mens och jag har redan problem med det så ja, vi avvakter :)



Sen det där om barnbidraget, vi sparar ingen till Vidar. Vi har inte råd helt enkelt och vi kände att nu behöver han inte pengar på banken ändå utan kanske mera kläder eller andra saker. Släkt och så har öppnat olika konton åt honom så han har ju lite pengar men vi sparar inget än. Lite ångest över dte faktiskt men vi måste ju ha råd att leva :)

Postat av: Cissi - Mamma till Vidar

Publicerad 2010-04-19 21:58:37

Spiral! Påverkar inte ammningen och man behöver inte tänka på ex. att ta p-piller :)

Postat av: Malin

Publicerad 2010-04-19 22:05:44

minipiller tex =)

Postat av: Malin & Elise

Publicerad 2010-04-20 09:32:29

Jag började med mini-piller efter efterkontrollen. Har funderat på att sätta in en spiral, men eftersom vi vill ha ett syskon till Elise med inte flera års mellan rum har jag bestämmt att inte sätta in spiral (blir kanske efter nästa barn).



Har tidigare haft p-stav också. Har du provat de?

Det bästa med p-stav/spiral är ju att man slipper komma igåg att ta ett piller varje dag, fast det funkar ju inte för alla.

Postat av: Louise - mamma till Vincent

Publicerad 2010-04-20 11:13:07

Jag satte in en kopparspiral ca en månad efter att Vincent föddes. Det är inte massa hormoner i den så man slipper förvandlas till något jäkla hormonmonster och sedan håller den hela 5 år!! Funkar super bra för mig, och det är även helt kostnadsfritt (iallafall här i Örebro) Det enda negativa är att när man väl får sin mens kan den bli lite rikligare än vad den var innan men vafan, man ska ändå ha sin mens en gång i månaden då spelar det ju inte så stor roll om den är lite rikligare.. det här är mitt tips men hoppas du kommer fram till något som passar dig! Kraaam!

Postat av: Nicole - mamma till C

Publicerad 2010-04-20 16:24:34

Spara nu och lägg in i fonder sen, så har vi gjort för vår dotter.

När det gäller P.medel så kan jag själv rekommendera spiral. Amningen ska man inte lita på, inte om man vill vara 100%.

O sätt in så snart som möjligt också, slippa oron där emellan.

Postat av: Melissa - Vincents Mamma

Publicerad 2010-04-21 12:38:41

men gud orka ens kommentara stavning på ett ord (kommentaren lite högre upp)



ammning är verkligen inget skydd men det har ju andra skrivit här me ;)

jag åt mini piller när jag ammade sen gick jag över till mina vanliga p piller när jag slutade :)

Postat av: Liselotte,21 år & mamma till Lilly 11 månader & bebis i magen♥

Publicerad 2010-04-23 23:45:58

Vi var oroligt noga med att använda kondom innan jag skulle till efterkontrollen men efter det så fick jag minipiller som mn doktor efter många månader märkte att jag inte riktigt tålde vilket resulterade i att jag hade mens med 7 dagars mellanrum i någon månad. Finns ett inlägga om det någonstan i min blogg om du vill veta mer om det.



Man får ju inte använda alla sorters preventivmedel när man ammar men man kan ju ha minipiller eller spiral. Man jag hade pstav innan jag blev gravid & jag älskade det. Hade mens 4 gånger på 3 år så det vra underbart.



Det här med sparande då. Vi började spara för några månader sen & just nu sätter vi in 150 kr i månaden till Lilly. Vi räknade ut att om vi spar 150 kr i månade i 17 år så skulle hon få 30.000 när hon blir 18 år att spendera på körkort & dyligt & sen kommer hon väl säkert få pengar på födelsedagar & julafton som ska in med. Men räkna ut vad det blir efter ett x antal år så vet ni ju hur ni ska göra. Antingen får dom tillgång vid 18 eller vid 20 år så det blir ju en hel del pengar man sätter undan.



Kram

Postat av: Maria-mamma till leo

Publicerad 2010-04-24 18:00:03

Jag har öppnat ett sparkonto till sonen som jag lägger in pengar på så fort barnbidraget kommer in.



Skaffade p-stav då sonen var 5 månader och har knappt haft någon blödning sen dess, riktigt suverän :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela