Publicerad 2012-03-10 13:16:27 i Novalies sjukhustid,

Avdelning 95E på Akademiska.



Sitter hemma och tankarna bara hinner ikapp en.. Ska försöka skriva ner allt som hänt, mammas lilla hjärta! Man kan aldrig förstå känslan förens den väl träffar en själv. Den lilla, om så korta kampen! När man inte vet.

Allting började i Torsdags när vi vaknade.. Som ni vet har vi alla varit sjuka här hemma! Och nova började bli snorig under Onsdags kvällen. Hosta lite, men inget märkvärdigt! Hade koksaltsdroppar hemma, och lät henne sova på mitt bröst under natten.
När vi vaknade på morgonen så kände jag på henne, och hon kändes lite väl varm! Tog fram tempen, och den visade: 39,4. Och på en liten flicka som inte ens hunnit bli 2 veckor är det rätt farligt! Så jag ringde sjukvårdsupplysningen och dom bad mig åka in till Vårdcentralen med henne. Så jag ringde hem Linus, tog med Wilja i bilen sen åkte vi ner. Då hade jag ingen oro alls i kroppen, hon åt fortfarande bra! verkade inte speciellt 'tagen' om man säger så utav febern. När vi kom in, så kollade dom inte ens henne! Utan vi fick en akutremiss till barnakuten på Akademiska! Så vi satte oss i bilen hela familjen och åkte upp.

Vi kom fram vid 10.00 och på en gång så kom alla läkare och började titta på henne! Och som ni förstår, pratar även doktorer i termer och man förstår inte ett jota av allt dom säger! Prover togs hit & dit, nova blev allt mer slöare under hela dagen vi va där! Kan inte ens räkna hur många stick dom tog, inget blod kom. Hälarna är helt stuckna, händer, armar, överallt! Nova skrek och skrek, och ÄNNU visste jag inte att det skulle bli tio gånger jobbigare. Att se sitt barn ha ont! - utan att veta varför, och att INTE kunna göra något åt de! Är bland de värsta jag varit med om.

Vi satt inne i bedömningsrummet mellan 10-17.00, som ni förstår! Wilja va med, hon blev orolig, ledsen, trött, förstod inte vad som hände. Men vi kunde ju inte åka förens vi fått reda på något!
Helt plötsligt från ingenstans så blev vi skickde in i ett akutrum dom tog Nova och jag förstod inte alls vad som skulle hända! Vi skulle sova kvar, Linus & Wilja åkte hem. Allt blev så hastigt, där stod jag och tårarna bara forsade! Det bestämdes att dom skulle sticka hål i urinen för att ta ett säkrare prov (eftersom hon hade vita blodkroppar i urinen från koppen vi samlat upp allt i). En sån sak! HÅLLA i sitt barn medans en stor nål tränger ner rätt i blåsan, fan.. en bebis! min lilla bebis som bara skrek.

Fick även ta ett ryggmärgsprov, och de va nog de värsta. Nova va vid de här laget så utmattad, kl va 21.00!
trots de.. så har jag aldrig hört ett barn skrika på de viset! Någonstans i mig brast de, jag kände mig som ett skal. Jag vågade knappt titta åt henne, jag bara höll, höll och visste att jag aldrig skulle släppa. Där någonstans förstår man hur mycket man älskar sitt barn! att skulle hon försvinna, så försvinner jag. Hur orkar man?

Vi blev tilldelade ett rum på avdelningen! Nova fick hjälp med både syre & sond.. Hon va så trött av febern, och ja! infektionen i kroppen. Hennes CRP hade höjts markant från morgon till kväll, men fortfarande inget svar på VAD de var som gjorde henne så dålig.

Så där inne låg jag brevid henne, kollade på henne hela tiden. Maskinen visade att hon fick syre som hon skulle, maten behövde vi inte tänka på. Där låg min lilla bebis och samlade alla sina krafter för att bli stark igen! ♥

Från en förkylning på morgonen, till att ligga med sond.. De va inte de jag trodde, och så snabbt det kan gå!
Hela natten så låg jag på spänn, hon hade fått 4 olika sorters antibiotika under kvällen via dropp, och under natten kom dom in och gav mer, ordnade med sond & dropp.

11.00 på morgonen så började fröken piggna på sig! hon öppnade ögonen för första gången, och febern hon hade haft under natten hade nu släppt. Dom kopplade bort sond och la henne för första gången hos mig, och ja! Tutten tog hon på en gång! POSITIVT♥ Nu orkade hon iallafall själv. Provsvaren trillade in under dagen, INGET RS tack gode gud. Men en öroninflammation & influensa! Och på en sån liten.. så kan till o med en förkylning alltså vara livsfarlig! Vi va kvar fram till 17.00. Blöjorna hade vägts under hela dagen för att se att hon kissade som hon skulle, dom kollade hennes syressättning under hela dagen och de blev bara bättre & bättre. Så vi fick åka hem, och nu har vi antibiotika med oss som hon tar 3 gånger om dagen nu i 4 dagar.

Kan säga de, att de här ÄR de värsta jag varit med om! så hjälplös.. Och man vill vara så stark, men man bryter ihop inombords. Att man kan vara så rädd! känner mig helt slö idag, känner mig så jäkla... tom bara! Men jag är så glad över att de gick så bra som det gick ändå♥
På gott och ont. Nu är jag hemma med min lilla tjej, och jag släpper henne inte med blicken.
Min lilla nåldyna! Hon har plåster på varje lem man kan ha just nu, har räknat till över 22 stick bara i fötter & händer! :(

Och jag är så tacksam över alla läkare som gjorde allt dom kunde för att ta reda på va de var som spökade!


Mammas lilla skatt som piggnat på sig under dagen, jag älskar dig Nova! över allt annat.
Lägger inte ut andra kort, då dom är för känsliga för mig att lägga ut. Nu börjar vi bli friska, de är det viktigaste♥

Du fick en tuff start lilla gumman..

Postat av: Matilda

Publicerad 2012-03-10 13:29:09

Lilla vän! Hoppas att allt är bättre nu!

Postat av: madde

Publicerad 2012-03-10 13:31:02

Men USCHAN!

Har varit inne o tittat MÅNGA gånger o har då hoppats att det inte hänt ngt....

Förstår hur jobbigt det måste varit, ens barn är det heligaste, det sista man vill är att ngt ont ska hända de:(

Tur att hon börjar bli piggare HOPPAS hon är sig själv snart igen fina lilla Nova <3

Postat av: ENDENISE

Publicerad 2012-03-10 13:34:02

Lilla lilla Nova, tycker så synd om henne, om er. Kved i hela mig när jag läste och jag kan bara tänka mig hur ni känner er. Skönt att hon piggnat till och hoppas hoppas att hon fortsätter i samma bana ♥ Styrkekramar från oss ♥

Postat av: Mia

Publicerad 2012-03-10 13:39:23

Nej fy så hemskt! Stackars lilla flicka. Hoppas att allt blir bra nu och att hon får vara frisk framöver. Massa styrkekramar till er!

Postat av: Sanna - Mamma till Embla

Publicerad 2012-03-10 13:41:10

stackars liten,tur att allt gick såpas väl

Postat av: Emmelie

Publicerad 2012-03-10 13:44:41

Åh herregud! Men vad skönt de gick vägen. värsta tänkbara ni gått igenom! Kram

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-03-10 13:47:36

Usch vad hemskt! förstår att det måste varit fruktansvärt att se sitt barn må så dåligt och samtidigt inte veta varför och inte kunna göra något!! Känslan av hjälplöshet är fruktansvärd!



Skönt att ni är hemma nu iaf och att lillan mår bättre! Hoppas också Wilja mår bra, måste ha varit jobbigt för henne också, så liten och inte riktigt förstå allt. kramar!

Postat av: Rebecca

Publicerad 2012-03-10 13:47:55

Åh, jisses! Vilken klump jag fick i magen när jag läste rubriken! Tuuuur att allt börjar vända nu!! Du ska veta att jag tänker på er!

Postat av: Monica

Publicerad 2012-03-10 13:50:59

Stackars liten! Hoppas allt blir bra nu!

Postat av: Annika

Publicerad 2012-03-10 13:54:53

Ojoj jag förstår verkligen vad du pratar om sjukdomar är inte kul på så små speciellt! Mina barn har tyvärr omså varit med i

Hemskheter. Emilia var bara 4 pr när hon hade en brusten blindtarm. Vi höll på att mista henne pga ett läkarslarv! De skickade hem oss och eftersom hon bara blev sämre och tillslut okontaktbar åkte vi in igen dagen efter. Op akut och svåra komplikationer efteråt som bukhinneinflammation gjorde att vi låg på sjukhus i 17 dagar!!! Hon hade slangar i näsa och tratt i ändrats. Då var vår son en liten och bara 4 mån. Vi alla bodde på sjukhuset under denna tid. Ingen av oss ville lämna henne. Sedan var det vår Melvins tur 2,5 år gammal.... Böld under se

Hålan över 41 graders feber. Läkaren misstänkte lymfkörtel inflammation först. De op honom två dagar senare och tömde bölden på var. Bakterieodlingen visade bra. Vi låg inne i 10 dagar med antibiotika direkt in i blodet! Man känner sån stark oro och rädsla när de tillstöter något annat än en vanlig förkylning. Som liten hade vår som mycket öroninfksmmationer! Hoppas er lilla söta flicka blir bättre och minsta lilla konstigheter så åk in igen!!!



Kram

Postat av: Nikita mamma till Albin & Meja

Publicerad 2012-03-10 13:57:16

ush patricia, jag får rysningar när ja läser, lilla lilla nova :( Hoppas hon får bli helt frisk nu och att ni också får vara krya.

Här har vi nyss blivit friska och jag går på pencillin för mjölkstockning som jag fick mitt i influensan...

meja har tack å lov klarat sig.



Vad coolt att vikten å cm var exaxt samma :D



kramar till er!!

Postat av: Lotta, mamma till Lucas

Publicerad 2012-03-10 14:06:33

Kan inte ens föreställa mig vad hemskt...! Hoppas det blir stadigt bättre!

Postat av: miia mamma till My

Publicerad 2012-03-10 14:09:08

Men fy, sitter här med tårar i ögonen. Lilla Novabebis, skickar masssa krya på energi.

Stor Kram <3

Postat av: Mamma till Ajdin och lillebror i magen

Publicerad 2012-03-10 14:12:32

Gud så bra att allt ordnade sig till slut.

Jag vet att det är hemskt att sitta där, vilja hjälpa sitt barn men inte kunna göra något än just att finnas i närheten :(



Skickar styrkekramar och önskar er en lugn dag.

Kram

Postat av: Jennie- Mamma till Melker

Publicerad 2012-03-10 14:12:35

Skickar en massa styrkekramar!

Postat av: Josephine Westling - mamma till vira

Publicerad 2012-03-10 14:15:50

Men herregud....



Skönt att ni är hemma nu. Har varit orolig över vad som hänt!



Massor med styrkekramar från oss <3

Postat av: Emeli

Publicerad 2012-03-10 14:18:46

Fy så hemskt, skönt att det inte var RS och att hon mår bättre!



Kram

Postat av: Nicole

Publicerad 2012-03-10 14:19:57

men lilla gumman stackare ..

du ska verkligen veta att du är säkert helt underbar som person (även fast jag inte känner dig).

läser bara din blogg dagligen <3

Wilja åh så gullig hon är och samma med Nova :).

Bloggen är underbar , fina bilder!

Kram på er , ha det underbart <33

Gå gärna in på min blogg också och kommentera.

Kram igen ! ha det underbart :,)

Postat av: Sofia

Publicerad 2012-03-10 14:29:04

Usch vad hemskt, stackars lilla tjej! Men tur att hon är stark och kämpa på! Hoppas att hon blir ordentligt frisk nu så ni får fortsätta njuta av den underbara tiden ni har nu.

Postat av: B

Publicerad 2012-03-10 14:40:53

jag är 4 månader för tidigt född, så jag vet hur det känns fast jag inte minns det. Har också massa ärr ifrån nålstick och diverse annat för provtagningar på mina fötter nu, de syns inte så värst men de finns där.

Tur att allt gick bra. Fina fina Nova.

Postat av: kelli - gravid med bf i april

Publicerad 2012-03-10 14:53:12

vilken tur att du och all personal på upplysning, vårdcentral och sjukhus agerade så snabbt. all kärlek och styrka till er! skönt att höra att allt ser bra ut igen

Postat av: Jenny

Publicerad 2012-03-10 15:01:16

Men nej gud va hemskt, fy!! Tur att allt gick bra ändå!! Ta hand om er!! Kramar

Postat av: Annika

Publicerad 2012-03-10 15:02:33

Tratt i ändrarmen skulle det stå. Ursäkta stavfelen skriver från min IPhone :)

Postat av: Jenny-Mamma till en av varje i mars

Publicerad 2012-03-10 15:05:27

En tuff start minst sagt, inte bara för lilla Nova utan även för er lilla familj. Styrkekramar till er.

Postat av: Emelie-Mamma till Wilde

Publicerad 2012-03-10 15:13:32

fyy era stackare,

skönt att allt gick bra till slut endå :)

Postat av: Pauline

Publicerad 2012-03-10 15:45:26

All styrka till er! Tur att hon blir bättre :)

Postat av: Elin- med liten i magen

Publicerad 2012-03-10 15:45:51

Vilken hemsk upplevelse ni varit med om, fick rysningar i hela kroppen. Jag hoppas lillan kryar på sig snabbt och skickar styrketankar till dig.

Postat av: Cissi - mamma till Cornelis & gravid

Publicerad 2012-03-10 15:53:16

Men lilla skruttan då. Fyfarao vad det är hemskt när ens barn är sjukt. Vad bra att hon är på bättringsvägen! Kramar på er <3

Postat av: Charlotte - Ensamstående 2barnsmamma

Publicerad 2012-03-10 15:58:24

Jag bara gråter, när jag fick se fösta bilden börja jag gråta och ju mer jag läste gjorde de verkligen ont! Fy fan så hemskt, stackars lilla lilla tjej och stackars dig! Så jävla starkt av dig att kunna hålla i henne, jag hade inte klarat av att vara med när dom stack henne så. Hoppas verkligen lilla fina tjejen blir frisk nu! Fy så obehagligt.

Massa styrkekramar till dig otroligt starka människa!

Postat av: carrå - mamma till Isabella och gravid

Publicerad 2012-03-10 16:02:05

Och fy jag gråter när jag läser, kan inte ens föreställa mig hur ni måste känna. Skickar lite styrka, hoppas hon kryar på sig <3

Postat av: Camilla

Publicerad 2012-03-10 16:34:49

<3 <3

Postat av: Jozzan

Publicerad 2012-03-10 17:02:57

Jag vet precis hur det känns. Min kille som nu är ett låg vid den här tiden på Karolinska med RS. Han var också två veckor gammal. Vet precis hur det är att höra detta hemska skrik och se sitt barn med sond och diverse maskiner. Och att vara alldeles ensam. Min man åkte ju också hem till vårt andra barn. Har aldrig känt mig så ensam förut. Var stark, det blir bättre. Kram och lycka till!

Postat av: Sara :)

Publicerad 2012-03-10 17:04:44

usch vad hemskt! krya på er nu, det kommer bli bra <3

Postat av: Jeanette

Publicerad 2012-03-10 17:46:15

Usch vad hemskt, hoppas allt blir bra med lilla Novalie...



Kram

Postat av: Malou

Publicerad 2012-03-10 18:03:55

Fyfan vad hemskt :-( Stackars lilla nova. Skönt att ni fått åka hem och att allt är bra nu!!! Kram

Postat av: Frida

Publicerad 2012-03-10 18:11:54

Usch, det tar tag i hela mig när jag läser vad eran lilla tjej gått igenom! Och ni! Min lilla plutt har också haft en tuff början med bakterier & virus som gjort honom nedsatt från 2 veckors ålder och det är fruktansvärt att som mamma bara stå brevid.. Men nu antar jag att hon är på bättringsvägen lilla tjejen! :) Ta hand om er alla. Kramar

Postat av: Erika

Publicerad 2012-03-10 18:20:25

FYY FAAN vet precis vad ni gått igenom! Min son låg inne en vecka på sjukhus med rs-virus i januari. Hade sond och syrgas konstant och inhalationer osv osv. Värsta jag varit med om!

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-03-10 18:57:54

:'(

Postat av: Em - Mamma till Malva, Charlie & Malte.

Publicerad 2012-03-10 19:00:32

Åh, fina lilla Nova! Fy tusan vad hemskt, stackars liten - & stackars er. Jag började gråta som värsta fontänorkestern här när jag läste, speciellt om ryggmärgsprovet... Så skönt att hon bättrade på sig i alla fall & att ni fått komma hem, & vilken tur att du reagerade så snabbt så att ni inte gick hemma hela dagen. En massa styrke-och-krya-på-kramar till lillan från oss & vanliga gokramar till er andra! <3

Postat av: Carro

Publicerad 2012-03-10 19:01:23

Usch vad hemskt! Vilken tur att allt börjar bli bättre <3 Krya på!!!

Postat av: Maja

Publicerad 2012-03-10 19:06:43

Usch usch, jag blir alldeles tårögd när jag läser detta. Att något ska hända ens barn är världens värsta mardröm. Hoppas hoppas hon piggnar på sig nu. Ta hand om er! <3

Postat av: Jonna

Publicerad 2012-03-10 19:09:32

usch din stackare!! stackars er!! Stor varm kram!!

Postat av: Carolin

Publicerad 2012-03-10 19:25:50

Men oj,lilla Nova! Tur att ni är hemma och är på bättringsvägen!

Vila och Njut av varandra! Kram Carolin

Postat av: Mandy & River

Publicerad 2012-03-10 20:06:09

Men usch så hemskt att läsa!! Krya på dig nu Nova. Hoppas du mår bättre.. Du får inte skrämma dina nära och kära sådär.. usch :(

Postat av: Emma

Publicerad 2012-03-10 20:14:30

Förstod att det hänt något när det inte blivit uppdaterat på så länge... Stackars stackars liten!!

Skickar massa tankar och styrkekramar till er!!! ❤

Postat av: Andjela

Publicerad 2012-03-10 20:17:48

Stackarn :(!

Men tur att hun blev bra.

Kramar <3

Postat av: Sara

Publicerad 2012-03-10 20:22:51

Kände på mig att nåt hade hänt :/

Fick bara den känslan.. Fy vad hemskt det måste ha varit för er alla <3

Man blir verkligen SÅÅ hjälplös och allt annat känns så oviktigt när ens barn blir dåligt.

Krya på er nu och ta hand om varann <3



Många kramar

Postat av: Sandra- Mamma till Emanuel och Emilia

Publicerad 2012-03-10 20:26:13

Nej men usch såå jobbigt ! Hoppas hon krya på sig snabbt ! Vet bara hur jobbigt jag tyckte de var med Emilia och då var hon ändå 3 mån!

Postat av: Maria

Publicerad 2012-03-10 21:01:53

Vad skönt att ni är hemma igen! Jag blev så tårögd när jag läste din lilla berättelse. Det är fruktansvärt vad ont det måste göra och veta att man inte kan hjälpa, inte kan ta bort smärtan från sin bebis.



Ha en fin helg nu och sköt om er :) Kram

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-03-10 22:09:34

Skönt att det gick bra till slut! <3

Postat av: jennifer - med ett mirakel bakandes i ugnen

Publicerad 2012-03-10 22:22:48

Men uuush! Lilla lilla gos!

STORA styrkekramar till hela familjen!

Postat av: evelinah

Publicerad 2012-03-10 22:29:02

men fy, blev helt tårögd här.. stackars lilltösen :/ vilken tur att det gick så bra och att ni fick hjälp så snabbt.. styrkekramar*

Postat av: Karolina, gravid i v. 42 ♥

Publicerad 2012-03-10 23:48:05

Men lilla HJÄRTAT! vilken kämpe hon är alltså, vilket orättvis start. DUKTIGA NOVA!

Vad skönt att ni är hemma och börjat friskna till.

Kan aldrig förstå hur hemskt och jävligt det måste ha varit för dig, att känna sig så hjälplös.

STORA kramar till dig, Nova, Wilja och Linus. Hela familjen! <3<3<3<3

Postat av: Linnea

Publicerad 2012-03-11 09:08:28

Stackars liten:( hoppas hon blir bra snart.

Postat av: Helen - mamma till Lea & Ellie

Publicerad 2012-03-11 13:56:52

men fy vad hemskt. härhemma är vi också dåliga hela bunten och går och kollar minstingen (snart 10v) konstant hela tiden sedan detta inlägg. Hoppas Novalie kryar på sig!

Postat av: Sofie

Publicerad 2012-03-11 14:15:56

Felicia hade RS-virus och lunginflammation och hamna i respirator bara för några veckor sen, gå i & läs allt som hände oss om du vill.. Skönt att on är bra igen lilltjejen, men fy vag hemskt! <3

Postat av: Jessica mamma till ella o linus

Publicerad 2012-03-11 16:14:33

Usch stackars lilla lilla novalie! Tycker de är såå orättvist när man måste ta prover , sticka o operera småsmå barn:'(



Skönt att ni mår bättre nu!! Kram till er!!

Postat av: Ängla Norberg - Livet som mamma & fru

Publicerad 2012-03-11 17:09:09

Men usch <3 lilla söta novalie <3 glad att du är på bättringsvägen <3 massa styrkekramar till er! <3

Postat av: Tessah - Norrlandsmorsan

Publicerad 2012-03-11 17:35:40

Ryser när jag läser.

Kan bara tänka mig din känsla.

Gud va hemskt!

Skönt och höra att hon mår bättre nu.



kram

Postat av: Mikaela

Publicerad 2012-03-11 19:48:25

Åh fy! Stackars liten och hjälp vad läskigt!!! Underbart att allt gick bra. Vet inte om jag pallat en sån situation. Dom är ju så jäkla sköra när dom är så små. Jätte fin blogg!!!!

Postat av: Sandra - mamma till Wilmer och Joline

Publicerad 2012-03-11 21:39:21

herregud! lilla lilla gumman. Sitter med gåshud och tårar i ögonen.

Sån himla tur att allt gick bra! fy tusan.

SKickar massa styrkekramar!

Postat av: Cecilia

Publicerad 2012-03-12 00:19:34

Men fyyy vilken mardröm! Vilken tur att du märkte att hon var varm! Vilken tur att läkarna tog er på allvar. Och sååå skönt att det har vänt. Hoppas verkligen jag själv aldrig kommer uppleva någonting liknande, fy för att vara så maktlös <3 Jag länkar till detta inlägg om det är ok? tusen kramar till er!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-03-12 04:32:49

<3

Postat av: Mia

Publicerad 2012-03-12 22:01:25

Uscha! Jag lider med er.

När min yngsta son var drygt en månad så låg vi inne för just RS-virus. Ändå var han rätt pigg måste jag säga.

Men det blev ändå några nätter på sjukhus, och det var bland det värsta jag har vart med om.

Hoppas lilltjejen återhämtar sig riktigt snabbt.

Kram!

Postat av: jenny löfgren

Publicerad 2012-03-13 12:01:18

herregud patricia, när jag läste detta inlägg.... allstå de e så man själv inte finner ord på hur rädd du var, förstår att de känns jobbigt när dom e så himla små, minsta lilla virus som smiter in i kroppen på dom små liven kan ju ställa till med riktig oreda vilket man ALDRIG vill utsätta sitt/sina barn för. hoppas det blir bättre än bäst snarast för henne. och hoppas ni andra inte åker på nåt så knasigt. kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela