Publicerad 2012-01-18 09:00:00 i Gravid med lillasyster<3,

Vecka 36, 35+0.


Barnet

Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda jämfört med tidigare? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar. Vikt 2 800 gram, och ca: 47 cm lång. Bebisen lägger nu på sig ca 28 gram om dagen.

Mamma

Din livmoder är 32-35 centimeter. Din mage kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen. Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Försök att äta nyttigt och varierat. Barnet får all sin näring i från dig. Tankarna rör sig säkert mer och mer kring barnet. Kanske känner du oro inför förlossningen. Men en dag finner du att längtan efter att träffa barnet har tagit överhanden och att eventuell rädsla har bytts ut mot längtan efter förlossningen.

Egna tankar:

Okej, jag intalade mig själv att inte mer skriva några negativa rader.... men attans och för i bövelen! nu får väl ändå denna graviditet leda mot sitt sluuuuuut♥ Det går inte att jämföra hur SNABBT denna har gått jämförelse med Wilja. Då kändes de som jag va gravid i ett helt liv, nu har tiden faktiskt sagt: POFF, och är vi redan där vi är idag! Men.... jag har ju också haft ont denna gång, och de gör väl att humöret och orken faktiskt inte är på topp. Även om krämpor hör till, så är de ganska humant att ledsna efter nästan 9 månader.

Men snart är hon här, och som sagt.. Missen jag gjorde med Wilja va att INTE vila innan! Passar på varje ögonblick jag kan nu när jag är själv, vila vila vila vila. För den lyxen kommer de verkligen att vara slut på sen! Även om min fröken somnar tidigt , och sover hela nätter. Så kommer jag ha TVÅ barn nattetid om Wilja bestämmer sig att va vaken! och TVÅ barn att aktivera under dagen.. Så mamsen behöver vila nu under 'semestern'.

Och vet ni? nu kommer alla moralmammor stirra rött! Jag är så SUGEN på ett glas vin!!!! :) Att sitta i soffan efter barnen lagt sig, och faktiskt ta ett glas vitt vin en fredagskväll. Hua! ♥


Postat av: Angelica

Publicerad 2012-01-18 09:17:51

Förstår att du är less nu, det är helt normalt ju :)



jaa akta dig för moralkärringarna!! MAN KAN VÄL INTE TA ETT GLAS VIN NÄR DU HAR DINA BARN HEMMA?? :O:O

tihihi jag förstår att du längtar, det kan vara gött med bara just ett glas vin :)

Snart får du ta det också tihih ;D

kraaamar till dig!

Postat av: Rebecca - Shopping, mode & vardag

Publicerad 2012-01-18 10:16:32

Vi ska ta vårt glas vin när hon är ute :D

Postat av: ENDENISE

Publicerad 2012-01-18 11:05:29

sv: fast förvärkar är ju sammandragningar. Jag hade likadana varje gång men just den natten Lo kom så flyttade det sig till ryggen och blev lite starkare men absolut inte som Wilgots värkar. Där kunde jag liksom bara andas med dom kom. Loppans värkar störde mig inte mer än att jag inte kunde sova liksom. Skumt var det och jag fick en chock när det helt plötsligt kom krystvärkar. Nåväl, in ska du åka på en gång då ni har så långt. Jag hade aldrig aldrig klarat att knipa mer än vad jag gjorde. Det var så fruktansvärt jobbigt. Som att kväva en magsjuka typ. blä.



Man vet ju aldrig hur det kommer bli. Men se till att ha allt klart så det bara är att åka iväg. Åk in med desamma, oavsett om du är i vecka 37 eller 40. Bättre att åka en gång för mkt än en gång för lite, som du säger :) Det kommer GÅ SUSEN för er! :D ihh jag är så spänd!

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-01-18 11:26:14

Haha! Ett glas vin var snällt sagt tycker jag som sucktade efter sprit under graviditeten. Den är snäppet värre ;) Jag har all förståelse för dina krämpor. Led inte av foglossning och ryggbekymmer men redan i v. 31 började förvärkarna. Känner så pass igen mig både i humör och ork. Glöm för bövelen inte bort att andas och pass på och njut nu! Inte långt kvar och oj vad roligt :) Kram!

Postat av: Rebecca

Publicerad 2012-01-18 11:43:34

SV: Tack! :) Klart du ska få komma och hälsa på :)!! <3

Postat av: Sofi - mamma till Linus

Publicerad 2012-01-18 11:47:53

haha, låt moralmammorna komma ! det har jag varit sugen på länge :)

Postat av: Jonna

Publicerad 2012-01-18 11:52:39

Inte långt kvar nu :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela