Publicerad 2012-01-31 13:42:08 i Gravid med lillasyster<3,

Oroligt mvc-besök!



På riktigt!
Nånting är ju alldeles tokigt. Va hos barnmorskan imorse, och min ordinarie var på hembesök alltså så fick jag träffa en annan för första gången. Idag höll jag på att skrämmas ihjäl, bokstavligen!
Hon letar efter hjärtljud, helt plötsligt är de som hon får panik och ruskar på hela magen! Jag blir lika rädd, sen skriker hon hallååå, och där hittade hon hjärtljuden. Under dessa få sekunder så stod allt stilla och jag kände hur blodet bara försvann! och när jag hörde de lilla hjärtat så va jag inte långt ifrån tårar.

Jag har ätit mina niferex nu VARJE kväll sedan förra besöket (2 v sen).
Och då låg de på LÅGA 105, och nu tänkte jag ju att de måste ha hjälpt! Men nu ligger de nere på 100!!
Hur kan de stämma? Blodtrycket va lågt, ja. Idag kändes de som att ingenting stod riktigt rätt till!
Hon förklarade även att sammandragningarna jag har känt & har, kan bero på att bebisen inte får riktigt med syre då blodtrycket är så lågt, och därför blir hon (förbannad?!) känner mig inte ALLS lugn efter detta besök...

Sen räkna hon att SF-måttet låg på 36, kan det verkligen stämma? Det hade jag med Wilja 2 veckor ÖVER tiden! Och denna gång är magen mycket lägre, och mindre om jag jämför med bilder.
Nä, känner mig orolig efter detta besök..

Tycker de är märkligt med järnvärdet också! Inte konstigt att jag känner mig mer död än levande.

Postat av: Helena

Publicerad 2012-01-31 14:13:20

om jag skulle vara du skulle jag ringa till förlossning för en koll. finns ju faktiskt många där det väldigt fel för barnmorskan svamlat till det. och får inte bebisen syre ska den ju ut.

Postat av: Cecilia

Publicerad 2012-01-31 14:22:30

Åh nä :( va tråkigt! Hoppas det blir bättre och att lillan mår bra!

Stor kram <3 tänker på dig! Förstår att du är orolig efter det besöket ..

Postat av: Jenny - Blivande 2 Barnsmamma

Publicerad 2012-01-31 14:24:33

Usch vad läskigt att inte höra direkt men skönt att man kunde höra hjärtslagen sen iaf.

Jag hade också en lite hemskare upplevelse på mitt besök, dom hittade hjärtljuden direkt men dom va alldeles för höga. Har alltid vart mellan 140-150 men sist låg dom på 170! Min bm såg livrädd ut för det är inte bra om dom har för högt heller så vi fick sitta & lyssna så att dom verkligen lugnade ner sig & återgick till sitt normala, men det va också sjukt jobbigt.



Det där med järnet, har du bara tagit tableterna 2 veckor allt som allt under graviditeten?

Vid inskrivning i v11 låg mitt värde på 126 & sen dess har det bara gått ner trotts dubbla doser järn dagligen sen v 19 ungefär, nu ligger jag på 106 där.

Med sonen låg jag också på 100 i slutet.

Det kanske tar ett tag för kroppen att ta upp järnet ordentligt?

Testa lite blutsaft också såhär i slutet av graviditeten för att "boosta" ditt värde lite, sen juice till maten istället.

C-vitamin gör så att kroppen tar upp järn i mat osv mkt bättre än om du tex skulle dricka vatten & skippa mjölk (om du dricker det till middagen)

Det är lite tips jag har fått av både bm & bekanta.

Det finns jätte bra brustabletter som man kan köpa i vanliga affärer som det är både c-vitamin & järn i & dom är speciellt för gravida & dom som ammar, smakar svartvinbär (typ)

Postat av: Frida

Publicerad 2012-01-31 14:35:36

Hej.

Men herregud! Det verkar ju som att det är barnmorskan det är mer fel på än på dig!

Jag frågade min BM i går angående mitt låga blodtryck. Hon sa ingenting om att det skulle vara dåligt för barnet och att bebisen kanske inte fick syre?! Hon sa snarare att det var bra att ligga lågt, det enda som var problemet var att jag kunde ju bli lite yr om jag reste mig för snabbt osv.



Och kan vi inte bara bestämma att SF måttet typ är en myt :) alla verkar ju mäta så olika.

Jag blir skickad på tillväxtultraljud hela tiden trots att min bebis mår kanon där inne.



Men om du är orolig nu tycker jag att du skall ringa din vanliga BM och be att få komma och träffa henne. Oro kan ju verkligen göra livet surt.

Lita på din magkänsla också!!



Massa styrkekramar!

/Frida



Postat av: Nikita - gravid med lillasyster

Publicerad 2012-01-31 14:40:21

Men ring å ställ fler frågor om du fort känner dig orolig!!!

Det är ju deras jobb att lugna dig.

Och ang sf måttet så beror ju inte de på om du bär högt elle lågt för de mäter ju storleken på själva livmodern!

Postat av: lisa

Publicerad 2012-01-31 14:48:03

tycker du ska ringa ner igen o få en tid snabbt hos din ordinarie bm!! så det inte va hon som gjorde fel menar jag... förstår om du är orolig..

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-31 14:56:42

be om igångsättning!!!

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-01-31 15:03:46

Om du går till en hälsokostaffär, så köp rosenkind. Det är en saft, är jätte bra. Min mamma drack den me mig. Hon gick från 100 till 105 på en vecka:) ja ska själv köpa den idag!! Lycka till

Postat av: pernilla

Publicerad 2012-01-31 15:09:28

Jag tycker att du borde ringa din ordinarie barnmorska och berätta exakt vad du råkat ut för..

Om du har en bra barnmorska dvs..



Tycker inte du ska vara orolig. Det kommer nog att gå

jätte bra :)



Kramar till er,

Postat av: Angelica

Publicerad 2012-01-31 15:14:46

Men fy va otäckt att hon inte hittade hjärtljuden först :( Men vilken tur att hon senare gjorde det! VIlken lättnad! <3



men jag förstår att du känner dig orolig efter besöket..

Ska du inte be om att få komma tillbaka och träffa din ordinarie barnmorska?



Kraaamar

Postat av: Maria

Publicerad 2012-01-31 15:19:38

Men vad otäckt, jag skulle ju vilja kolla upp det ännu mer.

Postat av: C

Publicerad 2012-01-31 15:34:34

Ring din vanliga BM och be om en ny tid nu i dagarna för det är inte meningen att du ska komma där ifrån och känna så! Usch vilken dålig BM, hoppas du slipper träffa henne igen!

Postat av: Karolina, gravid i v. 36 ♥

Publicerad 2012-01-31 15:36:37

Men herregud, så kan hon ju inte bara göra - förstår hur panikslagen du måste ha blivit!

Jag tycker du ska ringa till MVC och be och få komma till din riktiga barnmorska så fort som möjligt - så att du kan känna dig mer trygg. Du ska ju inte behöva gå runt och vara orolig.



Stackare, jag vet hur du känner med järnet. Mitt HB var uppe på 120 idag, så bra värde har jag aldrig haft.



Hur många niferex äter du om dagen? tar du redan en på morgonen och en på kvällen? annars kan du göra det! Nackdelen är ju att det inte är det roligaste att gå på toa!



Kramar och lycka till

Postat av: Theresé

Publicerad 2012-01-31 15:40:47

Men usch då, det lät ju inge bra det.. men skulle dom inte kolla upp det ytterligare då? Så att bebisen får nog med syre?! Hoppas allt går bra för er! Kramar från mig o bebbe! <3

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-31 16:08:35

Det med järnet är inte speciellt konstigt, vet folk som nästan fått "överdosera" järn men ändå hamnat under 90 i slutet av graviditeten. Sen är ju det här med magen väldigt olika, men be om extra kontroller om du är orolig.

Sen förstod jag inte, du krånglar till det lite när du skriver "förbannad?!" inom parantes. Tror du använder parantes lite fel, det blir i alla fall väldigt konstigt att läsa...

Postat av: Jessica mamma till ella o linus

Publicerad 2012-01-31 16:26:11

Meeen?? Va händer nu då då efter att hon tror att lillasyster inte får tillräckligt med syre? Hur går man vidarw nu? Man riskerar väl barnet om man inte gör nått? Eller?



Kram på dig och lycka till!!

Postat av: Henrik Stigell

Publicerad 2012-01-31 16:37:07

Fy vad obehagligt!

Postat av: Malou

Publicerad 2012-01-31 16:42:42

Så vad blir lösningen typ? Ska du få gå på någon extrakoll? Känns ju lite väl påfrestande och ohälsosamt rent av att tvingas gå runt hemma och vara orolig efter ett sånt besök =(

Postat av: C

Publicerad 2012-01-31 16:48:09

usch, vad hemskt! hoppas det löser sig och att systeryster mår bra!!

Postat av: Michelle - gravid i v.38

Publicerad 2012-02-01 09:14:31

Herregud! Mitt järnvärde åker karusell också. Vid ett tillfälle hade jag 102 (typ blogbrist enligt bm) sen gången efter hade jag ätit 1 niferex om dagen då var de helt plötsligt på 118 (bästa på hela graviditeten) gången efter hade jag käkat 1 om dagen hela tiden igen och då hade de sänkts igen och sådär har de åkt. Upp och ner hela tiden även fast jag ätit niferexen! Hoppas allt löser sig med lillasyster!



Hade också blivit livrädd för en sån sak! Kram

Postat av: Michelle - gravid i v.38

Publicerad 2012-02-01 09:16:29

Glömde, angående sf-måttet så ska du se min fina kurva haft 3 olika barnmorsker under hela graviditeten och alla mäter olika. Så du kan vara lugn när de gäller de :)Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela