Publicerad 2012-02-26 20:08:48 i Förlossningsberättelse med Novalie,

Förlossningsberättelsen.



Jag tänkte nu sätta mig ner och skriva min förlossningsberättelse med våran ängel med hjälp utav Linus och medans minnet fortfarande är alldeles nytt!
Det va en förlossning utöver det vanliga, och jag är så stolt över mig själv & att ha Linus vid min sida. En bättre start kunde det inte bli, vår dröm. Vår resa! Den börjar nu. ♥

Morgonen den 24:e Februari så åkte jag in på en kontroll vid 09.00 på MVC, när vi kom in så kollade vi så allting såg okej ut. Och vi bestämde oss för att göra en undersökning då jag gått öppen 3 cm i en vecka, men att tappen fortfarande va 3 cm lång. Barnmorskan bestämde sig för att göra en lätt hinnessvepning! Dock så sa vi det, att förmodligen kommer inget att hända, då den va så liten.

Åkte hem till mina svärföräldrar och va där hela dagen med Wilja och lekte, i all sin ordning!

16.30
När vi kommit hem så började sammandragningarna komma! Dock inte så dom gjorde 'ont,ont'. Hela tiden så jämförde jag min känsla utav värkar med Wilja (vilket jag INTE skulle ha gjort!) Men Linus säger att nu åker vi hem, och vi vägrar helt enkelt att åka hem. Du spelar på att du har ont, eller vad som! för nu ska hon komma. Så vi sätter oss i bilen och styr mot uppsala! Väl i bilen så börjar sammandragningarna komma var 4:e minut ca. Men gjorde fortfarande inte ont, utan andades utan problem igenom allt och skrattade!

17.20
Så kom vi in på en undersökning/bedömning! Läget oförändrat, inget hade hänt med tappen den va fortfarande 3 cm. Men buktande hinna, och öppen 3 cm i omfång! hemgång tänkte jag. Men hade världens bästa barnmorska som sa åt oss att vi fick stanna, eftersom vi hade en liten flicka på 2 år, och lång väg att åka.

18.00
Fick vi komma in på ett rum! Fick en rock, och där skrattade vi på som vanligt! hade sammandragningar, men inget som jag upplevde som jobbiga. Andades igenom varje som varade i ca 40 sekunder bara.

19.10
Frågade barnmorskan mig om dom skulle tappa upp ett bad åt mig! Tände ljus där inne, hett hett vatten! Otroligt skönt. Myste med älskling som verkligen hjälpte mig när dom steg till graden värre! men de satt i rumpan, inte i magen. Och gjorde ännu inte ONT!

20.20
Så klev jag upp för jag kände att jag höll på att bli överkokt! va så varm, och satte på mig en ny rock och började att gå ute i gången med hjälp utav ett gåbord! Helt plötsligt från INGENSTANS så kände jag jordens tryck! där tappade jag nästan andan, fyfan! Skrek efter barnmorskan och bad henne göra en undersökning för att se hur läget var!

20.35
Gjordes undersökningen! Tappen va utplånad och jag hade öppnat mig 7 cm! UTAN att ha haft speciellt ont alls! Helt chockad va jag, jag bad om att få bada nu. Dom skrattade bara och sa: nu är de dags att förbereda dig för att föda barn! De va väl där omkring vi bara kollade på varandra och frös till. DÄR började de göra pissigt ont! Började andas lustgas, och skrek efter eda. Men nej, det va självklart försent!

Sen tiden mellan har jag inte någon koll på, inte Linus heller. Ont gjorde de, och så intensivt! Kändes aldrig i magen denna gång, allt jag skrek om var att svanken och ryggen snart skulle gå av! Skjut mig, de var allt jag tänkte på.

21.45
Började TRYCKET nertill komma! Och fick nu börja krysta, de tog en stund innan fröken åkte ner i kanalen helt.

21.55
Så såg dom hjässan, och talade om för mig att hon inte hade något hår! Värken efter, så kom hela paketet. Som Linus sa, Novalie bara FLÖG ut! Hela huvudet, kroppen hela stora fantastiska tjejen flög ut under en och samma krystvärk!♥ De va helt... fantastiskt!

21.59
Föddes de andra miraklet i mitt liv, de sötaste jag någonsin sett! vår dotter Novalie, en frisk och helt fullt utvecklad stor prinsessa!

Efter undersökningen så hoppade jag in i duschen, fick inga bristningar, inget stygn behövdes! Utan jag kunde kissa på en gång utan att de sved, upp och gå! (bajsade!) helt utan problem.
Mer eller mindre, en helt fantastisk upplevelse! Och från o med de jag kände som smärta så tog det knappt två timmar, och utan komplikationer eller smärtlindrning förutom lustgas! Är så stolt över mitt hjärta som hjälpte mig att hålla mig så lugn, så otrolig på alla sätt och vis.

Den här förlossningen va mycket smärtsammare under de två timmar de varade! Då allting var så intensivt (till skillnad från Wiljas) , även om den gick snabbt. Men känslan, helheten och upplevelsen kommer jag aldrig att glömma! Aldrig någonsin. När Novalie kom upp på bröstet så kände jag mig så pigg! Jag hann aldrig bli trött, utan hade en sån enorm kraft! Därav va känslan att få upp henne på bröstet så mycket mäktigare än vad jag upplevde med Wilja! Då kräktes jag fortfarande. Och de tog en stund, eller någon dag innan jag faktiskt förstod. Detta va en annan känsla på en gång, går kanske inte att beskriva!

Men såhär i efterhand! Jag har inte ont någonstans, verkligen ingenstans! Är inte svullen där nere ens. Med Wilja hade jag svårt att sitta ner i veckor! att gå, att göra saker. Lyfta etc! De gjorde ont att kissa i närmre en månad, hade alltid en vattenflaska med vatten brevid toaletten.

Jag upplevde aldrig att jag blödde mycket efteråt med wilja! Men nu inser jag, de gjorde jag. Jag har en liten tunn binda i, och de kommer som en ljusrosa flytning! inte mer än så. Hade mycket kougelerat blod igår och i fredags kväll. Men nu är allt de borta! Känns verkligen inte som jag har fött barn.

Postat av: Sara

Publicerad 2012-02-26 20:23:58

Vilken drömförlossning :)

Skönt att allt gick fort och någorlunda smärtfritt.

Hoppas jag få det nästa gång ;)

Så härligt att du inte är svullen eller ha ont där nere, det betyder otroligt mycket!



Kramar och mys nu <3

Postat av: Jessica

Publicerad 2012-02-26 20:25:27

Fasen vilken härlig förlossning. En dröm! :D Måste vara hur härligt som helst.. Kan det bero på att det är barn nummer två kanske? Eller hade du bara en enorm tur? Hursom så blir jag alldeles varm och tårfylld när jag läser din berättelse, guuud så rörd jag blir! :)

Postat av: Cissi - mamma till Cornelis & gravid

Publicerad 2012-02-26 20:29:14

Ojojoj, det låter verkligen som en toppenupplevelse! Vilken förlossning alltså. Stort grattis igen till fina, lilla Novalie. Helt otroligt söt! KRAMAR <3

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-02-26 20:33:10

http://www.tradera.com/jeffre-campbell-lita-auktion_342393_150333730

Postat av: ENDENISE

Publicerad 2012-02-26 20:36:42

åh helt underbart ♥ sitter här med tårar i ögonen igen, blödig som jag är! KRAM PÅ ER! ♥

Postat av: Ida - Mamma till Leo

Publicerad 2012-02-26 20:36:55

Åh grattis till er! vad söt hon är! och vilken förlossning :)

njut av varandra :)

Postat av: Lina-Marie

Publicerad 2012-02-26 20:41:29

Jag sa ju det, förvärkarna hjälper ;-) Stort grattis till er lilla tjej! Kram

Postat av: Sara :)

Publicerad 2012-02-26 20:42:15

helt otroligt! <3

Postat av: Sara- mamma i juni

Publicerad 2012-02-26 20:43:48

Stoooort grattis!!!:) så härligt att läsa att allt gick bra! Kraaam <3

Postat av: Amanda

Publicerad 2012-02-26 20:50:49

Fantastiskt! Stort grattis till er, hon är ju underbart söt! :)

Postat av: Jennifer, mamma till Anton

Publicerad 2012-02-26 20:51:00

Fasiken så underbart!! Inte dåligt sugen jag vart på en till nu då:) va tvungen och lästa min förlossningsberättelse nu bara för att på blicka tillbaka på den underbara stunden när jag fick en ege familj :) kram på dig och din familj!

Postat av: MANDY- Mamma till River!

Publicerad 2012-02-26 20:55:01

Underbar berättelse.. Så glad för din skulle att det gick så bra. Det förtjänade du efter allt ont du hade på slutet! <3 Hur går det med all vätska och onda fingrar, försvann det direkt efter eller hur är det? Jag fick aldrig speciellt mycket vätksa så jag vet inte hur det funkar.

Postat av: Linda

Publicerad 2012-02-26 21:08:42

Stort stort grattis till lilla tillskottet!! =)

Vill bara säga att din blogg är sååååå mysig! Får ju en att vilja skaffa en egen liten familj =)

Postat av: Ackelina ★

Publicerad 2012-02-26 21:11:36

Sv; Härligt :) Skoklosterbo här ;)

Postat av: Denize - Ensam morsa till E&E i Spanien - Foto

Publicerad 2012-02-26 21:33:37



Nu sitter jag och gråter. SÅ himla fint! =)

Postat av: moa :)

Publicerad 2012-02-26 21:34:31

Back on track!

Kolla gärna in min blogg > http://moalovgren.blogg.se



om du inte gillar "reklam" ber jag om ursäkt.

kram! :)

Postat av: Mia

Publicerad 2012-02-26 22:11:44

Bra jobbat tjejen! Du är så duktig, skönt att det gick snabbt när det väl satte igång :)

Postat av: lindahansen

Publicerad 2012-02-26 22:21:23

hej

Postat av: amanda

Publicerad 2012-02-26 22:24:37

Kan vi inte få se ett videoinlägg med skönheten? Syskonen tillsammans kanske. Jag vill höra hur man uttalar hennes namn!

KRAMEN!

Postat av: Sussi |Gravid i V.40

Publicerad 2012-02-26 22:32:44

Åh så roligt att läsa slutet på din graviditetsresa, då jag själv snart är imål och ska få börja leva livet tillsammans med en liten bebis.



Ett jätte stort grattis till.en otroligt söt liten docka.

Jag önskar er all lycka, kramar

Postat av: JUNIO - foto, mode ¨,

Publicerad 2012-02-26 22:33:11

Postat av: JUNIO - foto, mode, vardag

Publicerad 2012-02-26 22:34:48

Jättefin blogg och supersöt bebis! Grattis =)

Postat av: Hannele - mamma till två prinsar

Publicerad 2012-02-26 22:48:16

ÅH! VIlken fin present ni fick på eran 1-årsdag! :D

Grattis till sötisen och i efterskott på eran dag! :D



KRam på er!

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-02-26 22:52:47

Grattis till barnet!

Tänkte tipsa om en hemsida som har väldigt fina barnkläder,

kika in på http://www.livlyclothing.com/

Postat av: rebecca

Publicerad 2012-02-26 23:18:21

så himla söta barn! haft en bra dag ? kram

Postat av: Malin

Publicerad 2012-02-27 01:10:43

Grattis så otroligt mycket!! Vad ska bebisen heta? :)



Gå gärna in på min blogg och kolla på vår nya kattunge! Behöver förslag på namn till den lille killen! :)

Postat av: Karolina, gravid i v. 40 ♥

Publicerad 2012-02-27 07:44:17

Men vilken förlossningsberättelse kvinna - du måste ju vara moderjord. Vad härligt att allt gick så fort och bra, det var du verkligen värd efter den jobbiga graviditeten!

Stor kram ♥

Postat av: Jessika

Publicerad 2012-02-27 08:11:38

Jag blir så rörd, har läst berättelsen flera gånger. Längtar till dagen jag får uppleva något så fint. Stort grattis till lilla Novalie, och till din fina familj. Ta hand om er :)

Postat av: Cornelia

Publicerad 2012-02-27 08:13:20

Åh! Hon är underbar! Har läst alla inlägg när du skrivit dem, men har inte kunnat kommentera :S Jättetråkigt! Men nu funkar det igen, blev så glad när jag såg inlägget att hi hade fått er lilla ängel. STORT Grattis till er, alla fyra <3 Hoppas nu verkligen att allt kommer gå bra, att vardagen flyter på. Ni har ju en supragullig Wilja som säkert mer än gärna hjälper till med lilla nyingen. Tycker att jag ser lite likhet av storasyster i Novaliés ansikte, så fina båda två! :) Vill bara skicka en stor, stor kram! KRAM

Postat av: jessica

Publicerad 2012-02-27 08:13:51

Så himla vacker :)

Postat av: Melissas Prinsar

Publicerad 2012-02-27 08:31:43

naw så mysigt!

nästan så man vill ha en till ;)



ja tyckte oxå de va helt annorlunda med linus (nr 2) än hur förlossningen med vincent va (nr1)

man visste lixom hur allt fungerade så man kunde va lugnare andra gången tyckte jag =)

Postat av: Emma

Publicerad 2012-02-27 10:21:58

Otroligt bra jobbat!!! Roligt för dig att du fick en bra upplevelse och att du slapp stygn och sånt. Underbart!!

Kram!

Postat av: Maja

Publicerad 2012-02-27 11:05:51

Åh vad underbart att läsa, skönt att allt gick bra och njut av varenda sekund nu! :) Sköt om er.

Postat av: Sofie, mamma till Teodor och Wilmer

Publicerad 2012-02-27 12:13:05

Jättestort grattis!!! :D <3 <3



Postat av: Anonym

Publicerad 2012-02-27 12:51:27

gud vad härligt det låter att det gick så smidigt:) mysigt! Såååå söt är hon!

Postat av: frida

Publicerad 2012-02-27 13:33:34

Gud va allt låter underbart , är verkligen superglad för eran skull! Du ger mig hopp om att jag kanske också får en lätt förlossning med nästa barn!

Hade ett h e l v e t e rent ut sagt med sonen , och det där med att kissa va bara rena mardrömmen i över TVÅ månader. usch o fy!

Men som sagt , hope's up thanks to you!

Och Novalie är ju superfin!

Kramar!

Postat av: Sarah

Publicerad 2012-02-27 14:20:52

Ojoj vad snabbt det gick! Härligt :)

Känner igen smärtan, sån var min med! Fy fan..

Tur man glömmer fort ;)



Hoppas ni myser allt ni kan nu!

Postat av: Caroline Elisabeth - Mamma till Jennifer

Publicerad 2012-02-28 12:06:42

Sååå glad jag bli över att det blev en så fin och lätt förlossning. Det är du mer än värd efter en tuff graviditet. Hon är så fin lilla Novalie. Du har nu två vackra döttrar, förstår att du är stolt. Blev tårögd när jag såg bilden på de små tjejerna tillsammans, såå fina! :)



Hoppas ni mår bra lilla familjen! Massa kramar! <3

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-03-02 11:52:37

Vilken otroligt härlig berättelse ♥

Kul och läsa och få inspiration till sin egen förlossning. Jag hoppas verkligen att jag också får möjligheten att bada! :D

Kram!

Postat av: Cecilia

Publicerad 2012-03-08 15:28:30

Tusen grattis, du ger hopp åt oss rädda typer. Måste bara länka till din blogg på min sida. Tack för att du delade med dig o vilka fantastiskt fina döttrar du har! kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela