Publicerad 2012-02-08 09:16:31 i Wilja 17-24 månader,

Att förbereda Wilja på bästa sätt? hjälp tack!


Jag tror verkligen innerligt att vi har förberett våran lilla tjej här hemma på de bästa sätt som vi bara kan. Att lillasyster ska komma till världen! Kan ni kanske slänga in något tips själva om hur ni har gjort?

 

Varje dag så sitter jag här som ett litet fån när vi kommit hem från dagis med en av hennes dockor i famnen! Jag förklarar att när en liten bebis är ledsen så behöver den tröstas av mamma. Men att Wilja jätte gärna får hjälpa till! Då kommer hon och lägger på filten & hämtar sin egna katt och lägger brevid. Och där kan jag sitta med den där lilla dockan en kvart-20 min åt gången vid tutten, så hon bara ska SE att det faktiskt är så det kommer att bli.

Och det är inga problem! Har även tagit ner tröjan lite. (Eftersom wilja har ammat så pass länge, så har jag velat att hon ska se att det inte är hennes tuttar längre, utan att dom nu ska ge mat åt lillasyster!) tyck vad som, men hon ammade faktiskt till 17 månader nattetid. Och ni hör själva, de är inte allt för längesen hon slutade. Men inte en min, hon bekymrar sig inte alls över det.

När jag säger till Wilja: Nu är bebisen hungrig och skriker! Vad ska man göra då?
Då kommer hon fram och lämnar bebisen och sen säger hon: *lillasysters namn och äta*, sen sätter hon sig oftast brevid med en egen filt. Det har blivit som en liten 'nervarvningsstund' för oss.

Hon pratar ju med lillasyster i magen varje dag! Även om hon inte riktigt FÖRSTÅR vad som kommer att hända, så känner jag att vi inte kan göra så mycket mer än att prata om det varje dag. Förklara för henne att mamma kommer mata bebisen, och att bebisen kan skrika & vara ledsen! Men att man inte får vara elak mot bebisen.

Det oroar jag mig inte alls för! Wilja har aldrig någonsin varken slagit till, bitit, eller puttat ett annat barn! hon är verkligen snäll. Så de bekymrar jag mig inte för, MEN! Jag bekymrar mig för en trots. Där hon blir jätte arg på mig! För att JAG inte är med henne, och att jag måste vara någon annans.
Hon har aldrig visat tendens på svartsjuka hittils! Varken när jag eller Linus hållt i ett annat barn. Och de kan vara i längre stunder, men hon får sitta brevid. Efter en stund räcker de, sen går hon och leker med sitt. Sen är de SJÄLVKLART att det blir annorlunda när det är på hemmaplan.

Men vi ska försöka hålla oss till att när Linus kommer hem från jobbet, så ska jag försöka vara så mycket jag kan med Wilja! Att gå ut en sväng med BARA henne, så hon får känna att jag också BARA är hennes Mamma! Att få den där lilla egna tiden, även om den kanske bara är 20 minuter lång.
Att sätta mig ner i hennes rum själv med henne och bygga med lego, eller läsa lite böcker. Och att Pappa är med lillasyster! DÄRFÖR så ska vi försöka få henne att ta flaska rätt skapligt, vill självklart pumpa & amma det viktigaste. Men jag vill INTE bli lika fast som jag blev med Wilja när jag även har henne att ta hand om! Samt att Linus ska få en stark relation redan från början.
Han ska kunna trösta precis lika mycket som jag!
DÄR ska jag vara glad över hans jobbtider, att han är hemma till 16 varje dag & ledig helger! Passar utmärkt, och de innebär att jag kommer få mycket hjälp här hemma med två barn.


Har ni några tips om vad jag kan förbättra, eller hur jag kan förbereda mer?

 


Postat av: Zarah

Publicerad 2012-02-08 09:45:12

Jag tror verkligen du har förberett henne för lillasyster :)

Vi gjorde ungefär likadant när min son skulle bli storebror men han var lite äldre än wilja , (3.5 år ) vi köpte böcker om att bli storebror, pratade med lillasyster i magen.. Förberedde honom om hur det skulle gå till när det var dags för bebis att komma ut !

För oss gick det kanon , han har aldrig varit dum mot henne ! Dock trots mot oss har det ju funnits i perioder ! Tror den största förändringen blev för mig , steget från ett barn till två var jättestort tyckte jag. Men alla tycker vi olika om allting ;)



Är jätte härligt att läsa din blogg :) och dina video inlägg på wilja var jätte mysiga ! Hon är så söt ! :)

Och skulle jag vara lika snygg som dig högravid skulle jag jubla ! :)



Postat av: Emma

Publicerad 2012-02-08 10:18:42

Jag tycker att det låter som att du har gjort det du kan och att du tänker så himla rätt!! Det är otroligt svårt att få till tycker jag personligen och jag kämpar varje dag för att alla ska få sin del av mig, även jag själv. Det är slitigt men hoppas och tror att det blir bättre och bättre med tiden!!

Tror att du och Linus tillsammans kommer att fixa det här hur bra som helst!!

Kram

Postat av: beatrice - mamma till William

Publicerad 2012-02-08 10:21:02

Jag tycker verkligen du har tänkt till! Det verkar ju som att Wilja förstår så gott som vad som kommer att ske.

Min son har en kusin i sin egen ålder och en som är två år äldre och storasystern där har nog inte riktigt blivit förklarad för vad som hände när mammas mage inte var stor längre.

Hon är väldigt avundsjuk och förut kunde hon nästan vara lite elak.

Det tror jag inte kommer att hända, du är en så himla bra mamma :)

Postat av: Sandra

Publicerad 2012-02-08 10:27:44

Jag har ju inga barn själv ännu men det enda jag kan säga efter att ha följt din blogg ett tag är att när jag blir mamma vill jag bli som du! Du verkar vara en fantastisk mamma på alla sätt, hoppas du vet om det :) Ser fram emot att fortsätta följa er resa när lillasyster kommer till världen och familjen, Kram Sandra

Postat av: Sissela

Publicerad 2012-02-08 10:58:35

Jag tror du förberett Wilja så gott du kan på alla sätt och vis,svårt att säga nu vilken omställning det kommer bli för både henne och er med en liten bebis.... Det viktigaste tror jag är att hon får vara delaktig med bebisen sen,och att du försöker ha egentid med wilja när Linus slutat jobba, tror jag är jätte bra!!! Lycka till med allt,och ta det hela som det kommer!!

Postat av: Trees gravid i London

Publicerad 2012-02-08 11:04:42

Det där verkar du klara galant utan tips :P

Wilja verkar ha den bästa mamman man kan ha!

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-02-08 11:36:19

Hej!

Här kan du läsa om våran dröm att bli gravida!

Postat av: Emmie

Publicerad 2012-02-08 12:40:30

Jag blir så glad varje gång du skiver! Du verkar vara en sån bra mamma :) Jättegullig, påhittig, klok och kärleksfull.. Även att du kanske inte mår så bra nu så är du ändå strålande vacker! Du är så lyckligt lottad som har en så (han verkar det i alla fall) underbar pojkvän, en vääldigt söt dotter och en bebis i magen:) Jag avundas dig! Fortsätt gå din väg:) kramar

Postat av: annelie sandras mamma

Publicerad 2012-02-08 13:10:07

Det kommer nog gå bra skall du se gör ingen stor sak av det hela så löser det sig. Små barn fattar mer än vad man tror. Antingen slipper du trots och hon är lugn och stabil i sin nya roll. För oss gick det jättelätt och även för Sandras Alexander. Han är så mån om lillebror Theodore så man blir alldeles rörd. Nästan att han är lite vek där och delar med sig för mycket tex presenter, godis mm

Eller..

Får du ett kinkigt, grinigt barn som bara inte acc. att det kommit en rival.

Men jag skulle inte tro att det blir så. Hon går ju på fsk och är van att dela med sig.

Jag hade ingen fsk till våra barn ville ha dem hemma så mycket som möjligt.

På den tiden så fick man inte heller ha de stora kvar på fsk när småsyskon kom. Nej, det var hejdå direkt och sen söka in igen när den tiden kom.

Lycka till

Annelie

Postat av: Marina - Mamma till 5

Publicerad 2012-02-08 16:18:44

Tycker du tänker precis rätt..

Precis så där har vi gjort när vi kommit hem med "en ny bebis"..

Och att ingen som kommer och hälsar på glömmer bort storasyster.. Paket till bebis - paket till Wilja och först tid till Wilja, sen ge bebis uppmärksamhet..

Att hon aldrig får känna sig bortglömd.



Sen kommer det komma stunder då du inte kommer räcka till, men det är fullt normalt och ingenting du ska må dåligt över.. Allt blir lättare dag för dag.



Kram

Postat av: ENDENISE

Publicerad 2012-02-08 19:25:15

Låter super bra vännen! Jag önskar att jag förberett Wilgot mer på att vänta. Han HATAR att vänta och det kom liksom som en chock för honom när jag faktiskt inte kunde hjälpa/komma/visa med desamma.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela