Publicerad 2011-09-21 19:16:11 i Frågor & Svar,

- Svar på kommentar!


Anonym:
du är inte rädd att de händer barnet något? tänkte eftersom du både färgar håret massor o solar solarium??? o både de är inte bra för fostret /barnet! och det säger jag av ren erfarenhet!

Svar:
Jag hade aldrig skadat mitt barn! Men att sola TVÅ gånger, då solar jag mellan 6-10 minuter. Det tror jag inte skadar, förutom att JAG själv kan få pigmentförändringar! självklart solar jag inte som höggravid, men bebisen är så liten och ligger så pass skyddat. Av egen erfarenhet, berätta mer? :)
Forskningen visar iallafall att det inte är skadligt, förutom för mig själv! så tala om för mig är du snäll.

Likaså med att FÄRGA håret!
Det ÄR inte farligt, förutom att frisörerna AVRÅDER att färga håret, då det också har pigment. En hårfärg kanske inte blir som man tänkt sig, fäster inte lika bra etc.

Fått in lite mer kommentarer om att det ÄR skadligt att färga håret. Kalla fakta hade nått inslag om det! men då kan jag säga såhär, kalla mig hemsk eller vad. Det är inge fel med Wilja, och med henne färgade jag minst en gång i månaden.
Ska man avstå från ALLT som inte sägs vara bra under graviditeten, skulle man inte få göra ett skit.

Så att fortsätta färga håret? De ska jag göra.

Tack på förhud.


Kan man sola när man är gravid?

Att sola under graviditeten är i sig inte skadligt, men du bör sola med måtta. Det finns forskning som visar att barnet vänder sig bort om man belyser magen med starkt ljus, vilket kan tolkas som att barnet vill slippa det starka ljuset. Det finns ingen forskning som tyder på att UV-strålning i sig är skadligt för fostret, men kvinnan kan däremot drabbas av pigmentförändringar i hyn vilka kan vara mycket svåra att få bort. Dessa pigmentförändringar beror på en förändring i hormonbalansen. Den kan blekna bort något med tiden men går inte bort. Har du mörk hårfärg så är risken större för att drabbas.

Färga håret som Gravid?
För många år sedan så var hårfärgerna mycket starkare än de är idag och innehöll oftare farligare ämnen också. Förmodligen är det någonstans då som myten om att det var fariligt att färga håret gravid uppstod men jag vet inte säkert. Är du väldigt nojig så kan du ju låta bli men det ska inte vara någon fara så vill du förgylla din graviditet med lite blonda lockar så kör hårt!

Postat av: helen

Publicerad 2011-09-21 19:52:13

Irriterande med folk som lägger anonyma kommentarer och inte kan stå för det dom säger. Tittar in på din blogg då och då och tycker den är härlig och positiv, vad gäller färga håret så är det bevisat att de går över i moderkakan. Kroppen tar upp hårfärgen (kemikalierna via hårbotten). Kalla fakta gjorde en dokumentär om detta. Går att se avsnittet igen inne på tv4 hemsida.

Men jag dömmer ingen utan jag tycker det är upp till var och en hur man gör.

Jag färgade en eller två gånger när jag var gravid med Lea och inte visste om detta, nu är jag gravid igen och väntar barn i januari och har inte färgat håret denna graviditet då jag fick reda på detta innan plusset. I tyskland avråds alla gravida att färga håret, vet inte om de infördes i danmark.



http://www.tv4.se/1.2136972/2011/05/13/hoga_kemikaliehalter_efter_harfargning



http://emmastarleaf.blogg.se/2010/october/undvik-harfarg-nar-du-ar-gravid.html



(dock skriver den där emma i sin blogg att de går över i modersmjölken men när de gjorde studien så var de hemskt små halter som gick över i modersmjölken utan de tas upp i hårbotten och går ut i blodet, därav moderkakan.)

Postat av: Hannah Lindquist

Publicerad 2011-09-21 19:52:33

Hej Patricia jag färgade håret när jag var gravid och till och med höggravid och jag tror inte ett skit på det alla säjer! finns så jävla mycket som säjs om att man inte får göra det och det när man är gravid. Jag solade i 35 minuter också när jag var gravid nästan varje dag och varken jag eller min dotter skadades av det. Blir jävligt trött på folk som ska kommentera varför du gör så och så när du är gravid ge upp för fan!

Postat av: Marielle

Publicerad 2011-09-21 19:55:00

Tänk att sådär höll folk på då jag var gravid också "ska du verkligen färga håret så mkt? Du veeet väl att det är jättefarligt för bebisen?" men när jag frågade vad som var sp farligt fick jag aldrig något svar. Och att dom ens trodde att jag avsiktligt skulle skada mina ofödda barn, jösses.

Postat av: helen

Publicerad 2011-09-21 20:00:09

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kalla_fakta?title=kalla_fakta_del_6&videoid=1643248



Länk till kalla fakta klippet. Efter första reklamen kan du se inslaget om hårfärg och kemikalier. Jag tyckte det var intressant då jag absolut inte hade en aning om detta.

Postat av: Elin S

Publicerad 2011-09-21 20:39:29

"Tack på förhud" Lite kul faktiskt!

Postat av: Linda

Publicerad 2011-09-21 21:05:13

Tack på förhud? Haha! :P

Postat av: linda

Publicerad 2011-09-22 16:38:49

bebisen vänder sig om tyder på att han/hon vill slippa starkt ljus, det tycker jag låter helt fruktansvärt=/ men så är jag lite nojig också kanske, men jag slutade röka, dricka, dricka kaffe, äta allt som kan vara farligt och sola vågar jag då promp inte:P haha men om du inte tror att det är någon fara för ditt barn så är det din uppfattning, och den uppfattningen har du rätt till! men är jag inte helt hundra på att min bebis inte tar skada så gör jag det inte, jag känner att jag hellre avstår nått år istället för att ta risken! kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela