Publicerad 2011-10-12 08:21:09 i Wilja 17-24 månader,

- Att borsta tänderna är en mardröm för Wilja.




Varje morgon & kväll så trilskas jag och Wilja med att borsta tänderna.
Wilja skriker och jag blir utmattad.. Känns som jag har försökt med allt, hon kan gå runt med tandborsten själv, men då borstas dom ju inte.. vet inte vad jag ska göra?
De är inte kul att tvinga i henne tandborsten medans hon skriker och gråter!

Har ni nått tips om vad man kan göra?

Postat av: Hannah

Publicerad 2011-10-12 08:52:55

I vår familj är regeln så här: Mamma/Pappa borstar igeom tänderna noga o sen får storasyster (3år) o lillasyster (15mån) "borsta" o leka med tandborsten i handfatet (där jag har tappat upp lite vatten att plaska i!). Aldrig några problem o vi sjunger o låtsas leta efter tandtroll när vi borstar!!!

Håll dig till en o samma rutin så visar du att du e konsekvent!

Stort lycka till!!!!



p.s. jag älskar dig svar ang ankmunnen - riktigt moget o precis så som en dryg kommentar ska tas!!! d.s.

Postat av: Marielle

Publicerad 2011-10-12 09:01:51

Tycker hon det är roligt att borsta själv? Isf kan du prova att låta henne ha en tandborste som hon själv borstar med, medan du hjälper till med en annan. Det funkar på min yngsta som promt ska borsta själv :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-10-12 09:21:21

oj kommenterade på fel inlägg.... skulle ju varit här!

Postat av: tittie

Publicerad 2011-10-12 09:24:21

hade samma problem med levi, och ju mer man bråkar ju mindre vill dem ju... men sen köpte jag en eltandborste till honom istället och helt plötsligt tyckte han det blev mycket roligare :) prova det!

Postat av: Sofie

Publicerad 2011-10-12 09:50:04

Vi hade det problemet med våran son, han hatade att borsta tänderna och grät och grät. Vi gjorde så att vi la ner det några dagar, han fick hålla i den själv under de dagarna och hålla på. Efter det gick det bra och han öppnade munnen så vi fick borsta. Skumt med barn ibland, hehe

Postat av: jennie

Publicerad 2011-10-12 10:20:00

Ha 2 tandborstar, en som du borstar med och en som hon själv får hålla i och sedan borsta själv med när du är klar(eller ja, gå runt med) Min on var likadan, men han lärde sig snabbt att står jag bara ut en liten stund kan jag få gra det själv sen i en halvtimme ;)

Postat av: Helena

Publicerad 2011-10-12 10:24:59

har tyvärr eftersom som jag har samma problem själv med min son. härda ut.

Postat av: Sara

Publicerad 2011-10-12 11:25:33

Min dotter Nathalie tycker inte heller om att borsta tänderna,hon är nu 2½ år.

Hon blir alltid ledsen och försöker slingra sig,själv blir jag som du skrev utmattad :/

Jag började ganska snabbt med att säga att jag va tvungen att borsta bort hennes tandtroll :)

Och det har funkat sen dess, jag har inte skrämt henne utan bara berättat att borstar man inte sina tänder så kommer tandtrollen och bygger små hus.



Hoppas du kommer på nåt bra :)



Kram på er!

Postat av: Caroline Elisabeth - Mamma till Jennifer

Publicerad 2011-10-12 11:39:37

Ett tips jag läste någonstans: Låt Wilja borsta tänderna på dig och säg typ "Du kan få borsta tänderna på mamma så får mamma borsta tänderna på dig efteråt". Det ska tydligen göra tandborstningen lite roligare. :)

Postat av: Lisandra-Milos mamma

Publicerad 2011-10-12 13:10:15

Milo har heller aldrig gillat att borsta tänderna, men sen testa jag att borsta med min eltandborste, det bästa ja gjort han älskade det:) så nu har han en egen i barnstorlek som ja borstar hans tänder med och det går jätte bra:)

Postat av: lisa

Publicerad 2011-10-12 13:13:58

jag brukar bara borsta lite snabbt uppe o nere på min dotter. sen får hon göra det själv. hon är 2 år, och gapar om att hon vill göra det själv. de ska ju tycka det är roligt också ju, så du kan ju prova med det :)

gillar din blogg! kram

Postat av: Lilla familjen

Publicerad 2011-10-12 14:19:58

Min son är lite äldre än din dotter (snart 3 år), men jag har varit precis där du är nu .. Inte lätt, det går inte att tvinga . Men jag började med att han fick ha tandborsten själv en stund i soffan, sedan i slutet av Bolibompa så tog jag honom i famnen och sa åt honom att fortsätta titta på tv, så han hade något annat att göra .



Jag har också provat att borsta mina tänder tillsammans, eller att han får borsta mina och jag hans . (:

Postat av: karro

Publicerad 2011-10-12 14:49:15

Samma problem här!! Min dotter är 1,3 år. Och älskade att borsta tänderna innan, blev glad varje gång jag tog fram tandborsten. Men nu har det tvärvänt, hon blir nästan arg när hon ser mig ta fram tanborsten nu. Öppnar knappt munnen :S Jag vill ju inte tvinga in borsten i munnen på henne heller, men tänderna måste ju borstas. Hur gör man lixom?

Postat av: Carro med A&A

Publicerad 2011-10-12 15:09:06

Jag har låtit båda mina borsta mina tänder medans jag borstat deras, då har det blivit en lite rolig grej.. Kan vara värt att testa om du inte redan gjort det :)

Postat av: Fiddeli

Publicerad 2011-10-12 15:14:31

Pröva med att köpa en sådan liten rolig/fin eltandborste. Kan faktiskt göra det hela lite roligare.

Sen kan man prova med att sjunga en borsta-tänderna-sàng, eller samtidigt göra en borstatänderna saga av proceduren. Man kan tex låtsas att man borstar bort olika gulliga/farliga djur eller sagofigurer. eller liknande.

Postat av: KAtarina

Publicerad 2011-10-12 15:14:41

Köp en eltandborste :)

Postat av: bala

Publicerad 2011-10-12 20:22:35

ja jag kan ge ett tips och jag vill jätte gärna att du säger till sen om det funkar! jag är 14 år gammal och kan mycket om små BARN...



kolla du kan säga till henne att hon kan borsta dina tänder så får du borsta hennes tänder efter, eller sammtidigt.. det brukar barn gilla och tycka att det är roligt!



ps du är en underbar mammma, och lycka till med din stora prinsessa och din minsta prinsessa som kommer snart :D

Postat av: Marie, mamma till Elsa

Publicerad 2011-10-12 20:30:19

Vi leker när vi borstar Elsas tänder... Typ, får vi kolla i din mun efter troll och när hon gapar så har hon ju munnen full av troll ;)

Och då borstar vi och skrämmer iväg trollen och det tycker hon är jätteroligt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela