Publicerad 2011-11-30 10:09:46 i Gravid med lillasyster<3,

- Vecka 29, 28+0.




Barnet:
37 cm och cirka 1.2 kg.
Barnet kissar och dricker 0.5 liter fostervatten varje dag. Dess huvud är stort i förhållande till resten av kroppen och det är fortfarande magert utan underhudsfett. Än kan det fritt ändra läge och slå kullerbyttor i mammas mage. Det är vanligt att barnet vid den här tiden sparkar mycket men en del barn är mer stillsamma än andra.

Mamman:
Om du är stressad eller upprörd reagerar barnet troligen på de stresshormoner som frigörs och cirkulerar över till barnet via moderkakan. Prova att lugna barnet genom att ta några lugnande andetag och slappna av. Prata lugnande, stryk över magen och rör dig mjukt så kommer de flesta barn till ro igen. Precis som efter födelsen. Det är högst individuellt hur stor mage du har. Även om måttet på tillväxtkurvan ligger högt så behöver ditt barn inte vara särskilt stort. Det växande barnet blir allt mer utrymmeskrävande och pressar dina inre organ åt sidan.

Livmodern trycker nedåt mot de stora blodkärlen. En del kvinnor får synligare, mer markerade blodkärl på benen och i ljumskarna. Hos en del gravida uppstår åderbråck eller hemorrojder. Riktigt stora åderbråck försvinner inte av sig själv. Det går i så fall att operera men inte förrän det har gått några månader efter förlossningen. Några blir bara mer svullna i benen och i fötterna när vätska från de överbelastade blodkärlen tränger ut i vävnaderna. Är det besvärligt kan det hjälpa att sitta en stund med benen i högläge. På Apoteket finns särskilda stödstrumpor att köpa. De underlättar återflödet av blod från fötterna och uppåt.


Egna tankar:

Det har varit en händelserik vecka om man säger så, så jag har inte riktigt hunnit känna efter! Utan jag har haft ont, och sammandragningarna blev påtagliga förra torsdagen! Då allting höll på att starta. Har bricanyl hemma, så det känns rätt skönt. Jag mår bra idag! Som sagt, vi vet ju ännu inte vad de är som gör att de gör ont. Så jag ska vila, åter igen vila! Och bära Wilja så lite som möjligt (även om det är riktigt jobbigt till och från). SF måttet ligger nu på 25 iallafall, och på Tisdag så ska vi på en ny kontroll ♥

Postat av: Carro

Publicerad 2011-11-30 10:22:31

Hoppas lilla bebis vill stanna några veckor till! Kram!

Postat av: victoria

Publicerad 2011-11-30 10:37:45

Så skönt att höra tt ni mår bättre, att du får vara hemma med din familj igen. Håller tummarna att det fortsätter gå bra och att bebis får vara kvar sålänge som möjligt.



Super fin gravidmage :-)

Kram på dig

Postat av: Maria - mamma till Liam ☆

Publicerad 2011-11-30 10:42:43

fina magen! nu är det inte långt kvar :)

vila låter bra, jobbigt förstås men viktigt :)



ja allt går jättebra med vår lilla älskling! han äter mycket dagtid men mer sällan på nätter, så det är en relativt utvilad mamma som skriver :)

Postat av: Sara

Publicerad 2011-11-30 11:11:02

Tack! :)

Köpte den förra året på lindex men dom har den

detta året ocå.

Upp till strl 86 :)

Tycker den är superfin verkligen, gillar det där lilla

gammeldagsa över den ;)



Vilken fin och nätt mage du har :)

Hur fin som helst!!



Få se hur min mage blir med nästa barn :)

Slapp bristningar med Nathalie, är glad för det <3



Ha en fin dag!

Kramar

Postat av: Alexsandra

Publicerad 2011-11-30 11:54:03

Så fin magen är! Hoppas de ska vara lungt nu, kan de hänga ihop med gbs:n tro? jag var oxå inlagd nämligen runt samma v som du och jag hade oxå ont utan att dom kunde hitta anledningen efter en vecka fick jag åka hem.. Kram på er!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela