Publicerad 2011-11-07 13:16:35 i Frågor & Svar,

- Svar på kommentar, att påverkas.


Ella:
Hej!
Har läst din blogg sen du startade den och läser varje dag!
Jag har en liten fundering angående ditt val av kläder till din dotter. Personligen tycker jag att alla kläder du väljer är väldigt flickiga och tjejiga. Och att du kanske mer väljer form och färg framför funktion...?
Du skriver att hon får välja sina egna kläder sedan när det blir dags. Men, du tror inte att hon faktiskt kommer att välja samma typ/stil av kläder som du sätter på henne nu?
Hur mycket tror du att dina barn påverkas av dig?
Detta var absolut inte menat som någon kritik eller så, utan jag bara undrar hur du tänker kring hur mycket barn påverkas och tar efter sina föräldrar eller vuxna? Jag tycker att det är rätt intressant!

Ha det jättebra!

/Ella


Svar:
Hej Ella! Vilken bra fråga att kunna svara på. 
Ja, till vardags så är kläderna väldigt ’flickiga’ och opraktiska i mångas ögon. Men det är absolut inte de kläderna hon bär till Dagis. Jag skulle självklart inte sätta på ett plagg som inte var bekvämt! Gällande till mina färgval – ljusa färger kanske inte är så praktiska på ett barn som är 1-2 år. Men där är nog dom alla väldigt olika! Wilja gillar inte att ’smutsa’ ner sig, och hatar smuts som jag tidigare har nämt här i bloggen. Därför så har vi det väldigt ’vitt’ här hemma, av den enkla anledningen: Vi kan det!

Självklart så kommer valet av kläder följa med henne när hon blir stor nog att välja själv.
Likaså tror jag att ett barn följer sina föräldrars spår om de bär kläder med döskallar på, mörka kläder eller använder sig enbart av Unisex. För de är det barnet vet om och är van vid att se!
Hur ska man då klä sitt barn för att inte omgivningen ska reagera eller tycka att det är konstigt?

I mina ögon spelar det ingenroll om en flicka bär en body eller en tröja med en Döskalle på! Ser inget konstigt i det, dock skulle jag inte sätta på Wilja det just nu, med den enkla anledningen: Det är inte vad jag gillar.  

Samtidigt så tycker jag INTE man kan säga tex: Barn måste få vara barn! Självklart är det så, men jag tycker inte barnasinnet sitter i barnens kläder? Sett det på många sidor där mammor blir hysteriska för man klär sitt barn ’modemedvetet’ och inte enbart i kitty eller pippi-kläder.

Jag tror absolut att Wilja kommer påverkas av mina val – det är mitt barn? Men jag kommer samtidigt försöka få henne att välja själv. Och verkligen aldrig neka ett plagg som hon tycker om! Att fostra ett barn med en egen vilja, är det viktigaste hos mig.


Kramar, hoppas du fick lite svar.

Eller vad tycker ni alla? :D

Postat av: Ella

Publicerad 2011-11-07 13:43:56

Hej!

Bra svarat och jag förstår hur du tänker! Jag håller med att man inte behöver sätta på sina barn pippi-tröjor bara för att de är barn.

Jag har själv inga barn, men jag inser att det inte kan vara så lätt att inte påverka sitt barn och föra över sin stil/smak på sina barn. Det är ju inte heller, såklart, bara klädstil som barnen får med sig, även ens tankar, ideér, lätt åsikter och moral-tänk! Det handlar ju mer om uppfostran än smak ioförsig.

Sen kom jag på en till fundering! Jag undrar hur du tycker att du uppfostrar din dotter på? Anser du dig själv vara sträng eller inte alls? Har du tänkt något på hur du ska uppfostra henne, om du känner att du vill göra något annorlunda från din egna barndom eller likadant?

Ojsan, nu blev det lite mycket frågor kanske, och du behöver inte svara om du inte känner för det!

Ha det bra!

Postat av: Linda, mamma till elver

Publicerad 2011-11-07 13:50:41

Jag håller helt med dig. Varför sätta på sitt barn kläder man själv inte gillar? Det är ju vi som föräldrar som bestämmer vad våra barn ska ha på sig! Min Elver brukar oftast ha finare kläder på sug, som wilja, lite modemedvetet. Gärna från zara eller pop, men också kappahl och så. Istället för att köpa en tröja med Musse pigg på så väljer vi en tröja i kanske randigt och en ficka på bröstet typ, ner liknande en tröja som en äldre kille skulle kunna ha.

Vi har dock aldrig hört något negativt om just detta, Elver brukar istället få komplimanger om att han har fina kläder och alltid är välklädd, haha.

Jag vet inte vart jag ville komma mer än att jag duggar wiljas klädstil och håller med dig fullt ut! :)

Hoppas ni har en bra dag!

Postat av: emma nilsson (:

Publicerad 2011-11-07 14:38:08

Jag håller helt med dig och jag kommer göra precis som du när jag själv får barn någon gång. Jag tänker inte sätta på barnet kläder som jag själv inte tycker är fina för varför skulle jag göra det? Men för det tänker jag ju inte sätta på barnet kläder som är obekväma och hindrar det från att leka. Och jag blir galen på sådana människor som klär sina barn i kläder som gör att dom bara ska "dömas" som barn och inte utifrån kön. För alla vet ju att barn är barn, skit samma om det är en pojke eller en flicka. Dom är ju liksom fortfarande barn.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela