Publicerad 2010-03-11 19:16:33 i Gravid med Wilja <3,

Vecka 40, 39+0.


 

 

Fullgången bebis v 39

Bebis:
Du är nu gravid i vecka 39. Bebisen är omkring 50-51cm lång och väger 3.5-3.8 kg.
De flesta bebisar ökar fortfarande i vikt men en del magrar faktiskt vid den här perioden. Det börjar bli trångt i livmodern nu och då bebisen snurrar och vrider sig där inne så kan det hända att navelsträngen lägger sig kring halsen. Omkring 20% av alla bebisar föds med navelsträngen omkring halsen, vilket kan påverka bebisens hjärtljud mot slutet av förlossningen. I de flesta fall innebär det inget hot mot bebisens hälsa och barnmorksan för helt enkel navelsträngen över barnets huvud i samband med födslen.

Mamma:
Alla förlossningar är olika långa men de följer ändå ungefär samma mönster. Barnmorskan delar in förlossningen i tre steg; öppningsskedet, utrivningsskedet och efterbördsskedet.

Har barnet inte kommit än? Bli inte frustrerad. Barnet kommer ut när det är redo. Bara 5 procent av kvinnorna föder på det beräknade datumet. Se till att vila så mycket du bara kan. Det kommer att gå åt mycket kraft till förlossningen och du kanske måste vara vaken i upp till 24 timmar i sträck.

Egna tankar:
Nu börjar jag bli otålig, fast jag vet med säkerhet att vi kommer gå över tiden.
Men vill verkligen få ut lillan, förstår inte att en kropp orkar längta så oerhört mkt? det värker i mig!
Jag mår verkligen hur bra som helst, känner mig pigg som en nötkärna dock att järnvärdet är lågt.
Trycket mot bröstet/lungorna har släppt, kan andas igen efter sex månaders kämpande... haha! ;D

De enda jag kan gnälla över är trycket som stålar ner mot m*sen, och 'sendragen' på insidan av låren? vet inte riktigt vad de är! men kommer på kvällarna, och när ja ska kissa om nätterna. Som en molande värk i magen, men inga som HELST SD dom har försvunnit ut ur tomma intet!
Därför tror jag att det INTE blir en Mars bebis, utan en flicka i April! en galen vädur.

Postat av: madde

Publicerad 2010-03-11 20:22:30

Inte alls långt kvar!

Det är spännande!

Hoppas du skriver förlossningsberättelse sedan....

Det är det bästa som finns, första stunden me sitt barn, o alla andra stunder därefter såklart!

Kram

Postat av: johanna

Publicerad 2010-03-11 22:03:03

JAA 3 april ! håll ihop tills dess! bästa födelsedan , ja svääär! ;)

Postat av: jenny hammarström - livet som ung mamma

Publicerad 2010-03-13 21:33:36

Jag fick också sendrag i innerlåren sista tiden :P riktigt obehagligt.

Hoppas allt kommer gå bra med förlossning o allt :)

lycka till. kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela