Publicerad 2010-06-20 15:47:31 i Mina tankar,

Detta tycker JAG!




Så, nu ska jag vara ärlig och säga vad jag tycker och tänker om alkohol i samband med amning.
Jag tycker att det är helt okej att dricka 1-2 glas vin eller en cider medans man ammar under en hel kväll. Vem känner sig ens berusad av det? absolut skulle jag aldrig någonsin dricka mig full och amma mitt barn? bättre än så borde ni också förstå. Som ni ser så publicerar jag mina dåliga kommentarer om man kan säga så. För jag vet att jag inte är en dålig mamma till min dotter.

Och ni som sitter där hemma, helt ärligt! Har ni ALDRIG setat på middag med vänner och inte druckit ett glas vin? herregud, det är inte farligt.
Min barnmorska sa att ett glas vin UNDER graviditeten är inte heller någon skada för bebisen. Men det tyckte jag va fel och smakade inte en droppe medans jag hade henne i magen.
Men nu efter och när hon är strax tre månader? så ge er! Jag är INTE en dålig mamma för vi sitter på en balkong och smuttar på vin när barnen sover för natten?

Min syster som är över 30 har tagit vin, hennes vänner dricker vin! Och dom kallas inte dåliga mammor? Är det för att jag är 20 och dricker vin som det är fel?

Hur som haver....

Jag tänker unna mig ett glas vin MEDANS jag ammar utan att jag behöver kallas för en : DÅLIG MAMMA.
och snälla.. skriv inte dolt, tycker det är jätte intressant att ha en diskussion och vill gärna svara på era kommentarer och höra varför? De är lite smått patetiskt med dessa anonyma känner jag.

Jag kallas för en dålig mamma... Jag har inte varit ute en enda gång sen hon kom, jag har inte ens lämnat henne för några timmar? På sin höjd har jag varit och solat och lämnat henne till hennes Pappa! Då har jag varit borta i 15 minuter? ... Finns så mycket annat! Tänk er för :)

Postat av: katinka mamma till Elias

Publicerad 2010-06-20 16:28:01

Håller helt och hållet med dig. Jag tycker att det är helt okej att dricka ett eller två glas vin om man ammar, men som sagt aldrig så att det blir berusande. Jag själv dricker gärna ett glas nu när det är sommar och min son är tre månader.



Så skit i alla andra, det är antagligen sådana som inte har barn som sitter och skriver anonymt. Du är en Bra mamma!



Tack för en bra blogg och din dotter är en rikigt pingla

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-06-20 16:34:06

alkoholen går över i modersmjölken, DÖRFÖR skulle aldrig jag, dricka medans jag ammar..även om det inte är mkt..så skulle Aldrig jag utsätta mitt barn för de...om du nu så gärna vill dricka tycker jag du ska sluta amma

Postat av: Malin, mamma till Jamie!

Publicerad 2010-06-20 17:14:08

Det där med att alkoholen går över i mjölken är så jävla löjligt. tar du 1-2 glas så är det en såpass liten mängd som går över så det påverkar inte barnet över huvudtaget. Så det gör absolut ingenting. Och detta har jag hört av en släkting som jobbar som forskare. Så att vara en dålig mamma för att man dricker ett glas vin är ju bara bullshit. Däremot att sitta och klaga på över att du dricker vin och säga att det inte är bra för ditt barn är ju bara brist på kunskap från den andra personen. Kanske hon som borde läsa på lite mer och bli en bättre mamma isf om hon nu har barn?

Postat av: Alexandra

Publicerad 2010-06-20 17:32:02

Pinsam människa! Denna anonyma människa borde börja tänka innan hon skriver! Ännu mer pinsamt att alltid vara anonym och hacka på allt du gör! Jag tycker absolut inte att du gör något fel.

Postat av: sini

Publicerad 2010-06-20 17:57:11

det där är bara bullshit , jag drack ett glas vin eller en cider när jag ammade mina barn! inte varje dag såklart , men vafan ett glas hit o dit! mina barn är friska så vad är problemet! dumma idiot som skriver anonymt..

Postat av: Emelie

Publicerad 2010-06-20 19:10:53

Jag själv skulle aldrig dricka vare sig när jag var gravid eller ammade. Om det nu var helt ofarligt så skulle det väl inte ens bli en diskussion eller pratas om. Men nu vet man att alkohol går över i bröstmjölken och till fostret i magen. Även om det bara handlar om något glas eller två så förstår faktiskt inte jag behovet man har att dricka alkohol. Jag kan sitta på en middag med mina vänner och endast dricka vatten eller något annat utan alkohol och ha precis lika trevligt som alla andra. Sen så blir jag faktiskt påverkad av två glas vin, jag känner verkligen av alkoholen, även efter ett glas. Så just därför så skulle det kännas extra dumt att sitta med en stor mage eller med min bebis i famnen som ammade, samtidigt som jag satt med ett glas vin i handen. Tycker det handlar om sunt förnuft och är man SÅ öppen inför alkoholen och inte tycker det är några som helst problem att dricka då, så känns det inte som att man kommer vara speciellt sträng när det gäller alkoholen sen när barnen blir tonåringar och vill börja dricka och kanske ber föräldrarna att köpa ut.

Det var min åsikt och jag hoppas verkligen inte att du tar det som ett påhopp emot dig, för det är det verkligen inte menat som. Alla är olika och har olika åsikter och det här är min :)

Postat av: Jenny

Publicerad 2010-06-21 08:45:51

Hej, har läst din blogg till & från sen strax innan din tös föddes, den är jätte bra :)



Tycker det är fel av dom/den personen att hålla på & skriva massa anonyma kommentarer, det är väl inte så farligt att stå för det man säger?

Jag va som dig, drack ingenting under graviditeten men när min son vart ca 6 månader så kunde jag dricka en cider eller ett glas vin utan att skämmas över det. Min BM sa att det inte är farligt alls om man bara tar ett glas.

& flera av dom jag känner har hört samma sak från sin BM. Jag tror den "anonyma" bara måste ha nånting att klaga på pga avundsjuka, man kan va bra även fast man är en ung mamma, fast så jätte ung tycker jag inte att du är som nybliven mamma, finns ju jätte mkt yngre, tex 16.



Måste även säga att din dotter är otroligt söt, lycka till med allting i framtiden :)

Postat av: Love Oliwers mamma

Publicerad 2010-06-21 09:12:50

Men vad menar du Patricia, tycker du man är en dålig mamma när man har barnvakt åt sitt barn mer än 15 minuter? :S Eller vadå?

Eller är man en dålig mamma när man unnar sig en utgång någongång ibland?



Jag förstår inte..



Jag syftar på den sista texten!



kram Love

Postat av: Johanna mamma till L och E

Publicerad 2010-06-21 19:48:14

Jag har också druckit ett glas vin men för säkerhetsskull så har jag pumpat ut och inte ammat henne på 6 timmar. Hon var då 6 månader. Men jag tycker inte att det har någonting med att vara en dålig förälder. Ta inte åt dig,, uppenbarligen är det någon som är avundsjuk.



kram/ Johanna

Postat av: Jasmine - Gabbes mamma

Publicerad 2010-06-22 22:40:45

Jaag vill bara skriva att jag drack även fast jag ammade, unnade mig en utgång någon gång ibland - fast jag ammade honom inte under tiden.. såg alltid till att pumpa ut innan mitt glas med vin.



Håller med den sista som skrev!

Jag kan tycka att man inte ska amma när man har druckit, fast egentligen bara för sakens skull.. om du förstår hur jag menar. det är egentligen inte någon fara med ett - två glas, men ifall att liksom.



Jag tycker du är bra, som de övriga har kommenterat - stå på dig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela