Publicerad 2010-08-25 16:09:27 i Livet i Gnesta,

Mottagande på vårdcentralen?


- Nu är det 4:e dagen med feber, och andningen låter bara sämre för varje dag. Kan det vara nått som ja behöver oroa mig för? 
- Ja, men de där är ingenfara! låt henne harkla.
- Ja, men va kan jag göra för att underlätta hennes andning? den låter så himla ansträngande?
- Nä, lägg henne på mage.
- Okej... Men så när hon är riktigt tagen, så då är det dags att ringa in?
- Ja i princip...

Ska de va så att hon nästan dör för att dom ska kolla om det är nånting? tycker de låter jävligt konstigt iallafall.
Undrade om de kunde vara öronen som spökade, eftersom hon tar sig så mkt på öronen, och gnäller.
Men en öronflamation är ingenting enligt tanten?

Eftersom Wilja aldrig varit såhär sjuk så VET jag inte om det är VANLIGT att dom säger såhär?
Kändes konsigt att dom inte ens lyssnade på andningen?
'Hon ler ju' va de man fick höra, då är hon pigg. Men HALLÅ! Hon ler när hon sover, hon LER när man väcker henne. Hon ler alltid!

Och eftersom de e 4:e dagen med feber så är de KLART att jag är orolig?
Eller så är jag en hönsmamma enligt henne...

Postat av: Sandra - mamma till Minéa

Publicerad 2010-08-25 16:27:06

Min mamma lärde mig att man ska dra lite försiktigt i barnets öronsnibb för att se om de har ont i öronen. Om de har ont så skriker/ginar de när man drar i snibben.

Kan ju vara värt att prova iaf.



Hoppas hon mår bättre snart :)

Postat av: Sandra - mamma till Minéa

Publicerad 2010-08-25 16:27:57

Min mamma lärde mig att man ska dra lite i barnets öronsnibb för att se om de har ont i öronen. Om de har ont skriker/grinar de.

Kan ju vara värt att prova iaf. Hoppas hon mår bättre snart :)

Postat av: Soppe - Nicole's morsa

Publicerad 2010-08-25 17:15:09

Jag fick faktiskt höra ett tips i veckan som man kan testa själv om ens bebis håller på att få, eller fått, ont i öronen eller inflammation!!



Du vet den här "flärpen" som är just innan gången in till örat? Pröva pilla & peta in den lite. Typ, trycka in den lite. Om hon reagerar eller verkar besvärad är det mest troligen öroninflammation! Det lilla testet kan man tydligen göra och testa INNAN det brytit ut också!

Postat av: Miia mamma till My

Publicerad 2010-08-25 18:46:49

My drar sig i öronen när hon är trött. Men om Wilja tar mkt på dom så kan det ju faktiskt va det. Och för bebisar är det inte skönt. Inte för oss vuxna heller då men. Tror ju inte hon skulle göra det annars, om hon inte är trött vill säga. Men 4 dagars feber så kan ja nog ana lite öronont. 3 dagars feber har ja ju hört om. men inte 4.

Postat av: Jennifer, mamma till Anton

Publicerad 2010-08-25 19:35:42

Tyvärr så är det sådär :/ Anton hade haft feber i 5 dagar när vi kollade upp det. Sen när det inte lagt sig efter 8 så åkte vi till barnmottagningen, men inte ens där fick vi något vettigt svar. Man blir ju lite orolig när man har läst om läkare som sagt att det går över och sen har barnet dött 3 veckor senare :/ Men nu är hans feber borta som tur är.



Hoppas ni blir friska till lördag och lycka till på dopet :)

Postat av: venna

Publicerad 2010-08-25 19:48:23

oj, avskyr verkligen allt som har me sjukvården att göra. Tycker du ska åka in med henne om hon tar sig mot öronen, dom gjorde samma sak när Max var sjuk oh det visade sig vara just öroninflamation. Dessutom gav dom han fel medicin då han fick det bara två dagar efter han ätit upp den medicinen ytterligare en gång. Då fik han samma medicin igen, vilket resulterade såklart i att han fik det ännu en gång, så han har haft öroninflamation tre gånger inprincip i onödan för att dom är så pip Man måste verkligen stå på sig om man ska få nån hjälp idag, :/

Postat av: cassandra, mamma till josefin och lillebror bf 24/11

Publicerad 2010-08-25 20:58:48

hej vännen!

Jo absolut skulle jag kunna fixa de. Vi kan ju höras när båda är inne på face lr nått :D hihi



pusspuss

Postat av: Jenny

Publicerad 2010-08-25 21:11:19

Tråkigt nog så är det typ alltid det bemötandet man får när man uppsöker vård för sina barn.

Jag fick aldrig nån hjälp när jag va till VC med min son.

Han hade haft feber i 1 vecka & spytt hela veckan & till & med vägrat mat men dom ville ändå inte ta in oss, slutade med att jag åkte in till akuten 3 dagar i rad & satt där hela nätterna igenom för att sedan bli hemskickat varje dag, då va min son 6 månader & dom borde ta det på större allvar men det gör dom inte.

Det spelar ingen roll vad det gäller, dom tror bara att man är en hönsmamma när man märker själv att det är nånting som inte står rätt till med sina barn.



Testa att ge dottern din Ipren i flytande form, vet inte om hon är tillräckligt gammal?

Men den hjälper mkt mer än tex vanlig alvedon. Nackdelen är att man inte får använda den lika länge som alvedon men den har vart bäst när jag har testat alla olika.



& sen, lita på din mammakänsla, känns det som att nått är fel & du vill ha hjälp, ligg i.

Säg att du inte går därifrån förns dom har tagit prover, skrivit ut medicin eller liknande.



Din dotter är super söt btw, s där lagom "mullig" som en bebis ska va, älskar bebisar med hull :D

När min pojke va 3 månader vägde han 8kg så jag hade också en sån där sötnos :) Lycka till med allt.

Postat av: Cissi - Mamma till Vidar

Publicerad 2010-08-25 21:17:41

Min erfarenhet är att dom tyvär inte har någon större koll på så små barn på vårdcentralen. Dom verkar nästan rädda för att undersöka och ta prover.



Ring till sjukvårdsupplysningen eller åk till akuten. Kanske låter drastiskt men där tar dom iaf prover!

Man ska inte behöva vara orolig!



Hoppas hon kryar på sig!

Postat av: caroline

Publicerad 2010-08-25 22:48:07

Åh det är så irriterande när dom "dumförklarar" en sådär!



Det finns ingen barnläkare i närheten som ni kan gå till istället? Vi har börjat gå till en privat barnläkare här i närheten (också gratis som vårdcentralen) fråga på bvc om dom vet nån!



Eftersom jag jobbar på ett intensivvårdsavdelning för bebisar med just andningssvårigheter så tänkte jag ge lite tips, hoppas detär ok!

Är det så att hon är rosslig? Eller är hon tungandad? Är hon rosslig, kör lite andningsgympa med henne, dunka henne lätt på ryggen, hoppa med henne i famnen mm så släpper slemmet lättare så hon kan hosta upp det.

Är hon tungandad ska ni absolut få hjälp, tex bricanylinhalationer (sån där astmaspray).



Lycka till o krya på er!

Postat av: sissela

Publicerad 2010-08-26 09:18:07

det är bara o gå med henne till bvc/vårdcentral/akuten, dom kan inte neka dig när du står där med henne!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela