Publicerad 2010-08-26 11:16:02 i Livet i Gnesta,

Hjälp mig, FÖRSÄKRINGSKASSAN!




Igår lovade jag mig själv! 'bara för att jag är uppe till kl fyra IGEN så betyder de INTE att ja ska sova hela dagen!' och klockan är nu 11 och jag har varit vaken BRA länge! HAHA, säger ja bara, jag kan också. Simon har nog vaknat på jordens bästa humör, vet inte va han va med om i drömmarna? Nått bra verkade de som! Så nu är han påväg ner med lilltjejen för att handla frukost och kaffe till mamma. Ibland kan han också!^^, kors i taket ja mår BÄTTRE! Har inte ont i öronen, är förkyld, men hey! de kan jag ta. Inte värre än så, lite ont i huvudet, men de e ingenting en alvedon INTE fixar!
Wilja är förkyld, men febern helt borta. Så hon ska ut och få luft idag, en lång promenad och handla hem de sista till Dopet på Lördag!

FÖRSÄKRNINGSKASSAN!:

Som alla vet är det rena rama DJUNGELN att hålla med med dom.
Och även om jag har barn så fattar jag FAN ingenting!
Igår fick jag ut min ersättning (och ja, jag har den lägsta) så fick jag HALVA den, någon som råkat ut för samma sak?

Sen gick jag in på mina sidor för att se om JAG har gjort nått fel, anmält för kort osv. Men icke det! Så sitter i telekö nu, ROLIGT!
Men..... Jag har bara ersättningsdagar till i DECEMBER, hallå! de e fyra månader dit, då är Wilja bara 9? Jag fattar inte HUR de går ihop? Hur kan man vara hemma tills barnen är 1.5 år? HJÄLP mig nu!

Allt som har med Pappa dagar att göra också, vi behöver verkligen gå en LEKTION på de här!

Postat av: Helena

Publicerad 2010-08-26 12:05:46

Din kille måste skriva över sina dagar till dig innan dina dagar tar slut! Viktigt! om man tar ut 7 dagar/ vecka räcker dina dagar bara 6 månader på ett ungefär.

Är hon född mitt i månaden får du bara ersättning från den dagen hon är född. Men hon är väl någon månad nu? Hoppas du kommer fram på fk, de kan ju svara bästa på dina frågor och rätta till fel på en gång. Stå på dig!

Postat av: Madde

Publicerad 2010-08-26 12:15:06

Barnet har 480 totalt halva dessa är pappans dagar, han måste själv använda 60 dagar av sina men resten kan han ge dig då får du ersättning i upp till ett år!

Postat av: Alex

Publicerad 2010-08-26 12:28:26

Antagligen är det väl bara hälften av dagarna..? Simon måste ju skriva över dagar på dig så att du kan vara hemma längre om ni vill göra så :)

Postat av: jossan

Publicerad 2010-08-26 13:54:48

hej, jag rekomenderar dig att ringa någon på fs. du behöver INTE sitta i kö om du bara väntar när du har knappat in dina val och sedan ditt personnummer så kommer dom fråga dig om dom ska ringa upp så du slipper vänta.. Dom ringer dej när de är din tur. Gör det nästa gång. Jag hade kontakt med dom senast idag för att jag fått dubbla underhåll. det var 290 samtal före. Men då ringde dom efter tjugo minuter. Dom hälper dig garnterat om du bara har tålamod..

Postat av: Miia mamma till My

Publicerad 2010-08-26 14:41:50

jag tar 5 dar i veckan. så mina 240 dagar går ut i december. sen ska ja ta 180 dagar av sambon. så ja blir hemma 1,5 år. sen när bebis fyllt 1 så kan man få vårdbidrag om man sköter omsorgen själv. dvs ha barnet hemma istället för på dagis. men då får man ju bara det och det ligger 3000 oskattat.

Postat av: Carla

Publicerad 2010-08-26 15:22:50

Alltså, det finns inget som skapar sån ångest som FK...



Kan det ha något med brytdatum att göra att du bara fick halva ersättningen?

Om ni har gemensam vårdnad så har ni 480 dgr tillsammans och i dec tar dina slut och då får simon antingen föra över dagar till dig eller så tar han ut pärondagar.

Sen beror det ju på hur många dagar i veckan du tar ut fp för ju färre dagar desto längre kan du vara hemma med wilja. Efter hon fyllt ett år måste man dock ta minst 5 dagar i veckan för att behålla sin sgi.

Jag tycker att jag fått någorlunda kläm på FK, men som sagt man vet aldig något med FK, känns som att dom byter regler som andra byter underkläder typ...



Lycka till!

Postat av: Anna

Publicerad 2010-08-26 15:23:53

Hej! Har också en dotter på 2 månader och din pojkvän kan ge alla sina dagar till dig förutom 60dagar då blir det att du är mammaledig i 14 månader om du inte får hans dagar har du bara 240 dagar , du får 240 dagar och han får 240 dagar.:) hoppas det hjälpte

Postat av: Linda - Mamma till Joline

Publicerad 2010-08-26 15:46:56

Om ni har gemensam vårdnad så har ni 240 dagar var. Det är säkert därför dina dagar tar slut i december. Om du ska ta ut fler dagar än Simon så måste han skriva på en blankett (den finns på hemsidan) och skicka in till försäkringskassan. Där anger han hur många dagar han ger till dig (max 180 eftersom han "måste" ta ut minst 60). Jag har krånglat en hel del med försäkringskassan så jag kan det mesta som har med föräldrapenning att göra nu! ;)

Postat av: Jennifer, mamma till Anton

Publicerad 2010-08-26 15:47:28

Efter 9 månader får du ta dagar av Simon. Du kan allt som allt ta ut 420 dagar. För 60 dagar måste pappan ta ut själv av någon konstig anledning. Så när dagen kommer när du måste ta av Simons dagar så säger du det på försäkringskassan så skickar dom hem ett papper som simon ska skriva under och godkänna att han ger av sina dagar till dig osv... För ni har ju 480 dagar att dela på - Simons 60 = 420 till dig :) Hoppas jag inte krånglade till det ännu mer nu :P

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-08-26 15:55:13

Alltså, Simon har pappadagar. En del av de måste han använda men en del kan han överlåta till dig. Så gå in och läs hur han gör.Kram

Postat av: josephine - mamma till Vira

Publicerad 2010-08-26 17:53:42

det beror ju på hur mycket du tar ut för i veckan. om du tar ut för 7 dagar eller 5 osv. tar du ut mindre i veckan så har du ju dagar kvar längre. men får då mindre i månaden.



men försäkringskassan är så jobbiga att ha å göra med :( blir så less.

Postat av: jenny

Publicerad 2010-08-26 18:05:56

hej. jag ska få min första föräldrarpeng nästa månad. lägsta , hur mycket får man då ?

Postat av: Marie-mamma till Elsa

Publicerad 2010-08-26 18:06:24

Simon kan ju skriva över dagar på dig, så du får vara hemma längre.

Postat av: Denise - Ännu en mammablogg

Publicerad 2010-08-26 19:19:00

för att du och din pojkvän har lika många.. Du har antagligen tagit ut 7 dagar i veckan och då räcker dom bara så lite.. För att vara hemma längre så måste du antingen ta av simons dagar eller ta ut mindre dagar per vecka.. = mindre pengar.



Jag skulle kunna vara hemma i 8 månader om jag tog ut 7 dagar av 7.. detta kom jag på när det var 4 mån kvar så du tog jag ut 4 st dagar istället.. så jag kunde vara hemma lite till, samt att vi har kvar någrta dagar ifall vi behöver dom senare (inskolning osv osv)..

Postat av: Ebba's mamma (Angelica)

Publicerad 2010-08-26 19:55:24

Om man tar ut 7 dagar i veckan så räcker dom bara i 9 månader, så sa dom på FK när jag väntade min dotter.

Postat av: Cissi - Mamma till Vidar

Publicerad 2010-08-26 21:12:24

Jag har aldrig fattat mig på försäkringskassan och har inte blivit klokare för att jag fått barn heller... snarare tvärt om.



Jag fick också hem papper om att mina föräldradagar skulle ta slut när min son blev 9 månader. Jag ringde upp för jag tänkte att det blivit något fel men svaret blev att min sambo, Vidars pappa skulle skriva över massa av sina dagar till mig.



Så, så fick det bli.

Men det är bara dagar med sjukersättning... sen har man dagar med grundnivå också om jag nu lyckats snappa upp något rätt. Ja som sagt, fattar ingenting.

Postat av: Nicole

Publicerad 2010-08-26 21:38:16

Det beror på hur många dar i veckan du tar ut, jag tog ut 3 dagar och sen så jobbade jag helger en kort period när lillan var liten o då tog jag inte ut några dagar alls. Jag o min smbo har sjukt mkt att ta ut nu så alla våra somrar är säkrade.

Postat av: emma

Publicerad 2010-08-27 01:04:53

jag tror att det är så att du har bara 240 dagar att ta ut eftersom ni har delad vårdnad. Då har du 240 och pappan har 240. MEN han kan ge dig sina dagar men måste iallafall ta 60 själv. så han får ge dig alla dagar utom 60 av dom. Varför du bara fick halva vet jag tyvärr inte. Det är alltid svårt att veta hur dom tänker på fk :P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela