Publicerad 2010-04-04 21:33:40 i Livet i Gnesta,

Min lilla liten!




Nu ligger lilla Wilja här på mitt bröst efter att ha ätit sig mätt.. PROPPMÄTT! Mammas lilla matvrak. Hon gör ju inget annat än å suger på mina stackars såriga bröst. Trevlig info va? Men såriga bröstvårtor är nästan värre än förlossningen. FAN va ont det ska göra! handpumpar hela tiden, brösten är ju som cement och 50 gånger större än tidigare. Har jag nånsin funtat på sillicar så har den drömmen krossats brutalt just nu!

Säger jag nu, och inte när jag får rulla in brösten i bh:n som en jäkla kakdeg! Ätit lite middag här hemma, sen kom Markus, Andrea och Johan förbi och hälsade på lilla miraklet! så kul att träffa dom :)

HJÄLP om ni har några tips!

Lillan har jordens buse i näsan. Jag får inte ut den på nått sätt, gör så hon andas konstigt och läskigt. Har försökt med nässugen, men de funkar inte! någon som vet nått husknep?

Föresten! hennes navelsträng börjar lossna, REDAN? 5 dagar gammal är hon ju bara. Har hört att den faller av ca 2 veckor efter? den varar inte eller vätskar inte. Så verkar inte vara någon fara. En lite röd kant kring bara, men inget annat. Så de tyder inte på någon inflamation iallafall.

Nä! nu blir det att försöka somna i tid ikväll, upp tidigt imorgon då moffaa kommer på besök, och sen till Stockholm som sagt. Blir en riktigt trip kring allihop! :D

Postat av: Ida

Publicerad 2010-04-04 21:56:47

Du som ammar kan ju droppa lite bröstmjölk i näsan på henne. Det används istället för koksalt när dom är så små, och det löser upp! I värsta fall börjar hon väl frusta och då löser det sig ju också :)

Postat av: Nathalie

Publicerad 2010-04-04 22:21:06

Köp koksalt lösning på apoteket, "näsdroppar" för späd barn, skitbra grejer!

navelsträngen är ingen fara, bara man inte försöker lossa den själv, låt den sitta tills den ramlar av helt=)

Postat av: Nikki

Publicerad 2010-04-04 22:31:06

Oroa dig inte över naveln, både Tindras och Deltas har lossnat efter bara ett par dagar. Så länge den ser fin ut och inte är svullen och så. Sen kommer antagligen din bvc sköterska kanske göra rent den lite när ni träffar henne om ni inte redan har gjort det.

Postat av: Amanda 17, mamma till världens vackraste Jolene.

Publicerad 2010-04-04 22:43:20

Jolene's navelstump trillade av när hon var 5-6 dagar :)

Postat av: Johanna, mamma till 2.

Publicerad 2010-04-04 22:49:51

Lillans lossnade efter 3-4 dagar. I näsan så är det bröstmjölk som samlat sig eftersom de inte har ett "lock" som stänger när de är så där små. Ta med en smal tops eller spruta i mjölk från tissen och skölj rent. Totalt ofarligt. Lycka till!

Postat av: Jenna

Publicerad 2010-04-04 22:50:23

OJ, ja nej så mycket är ju inge bra att gå ner.



Men du gick ju upp så lite så det är nog inte så konstigt att du gått ner nästan allt. De första 10 kilona för mig bara försvann jättefort men hade ju som sagt mycket att ta av! Är väl mycket vatten och sånt också som bara försvinner =)



Äter man bra och ordentligt så behöver man ju inte vara orolig. Du känner ju din egen kropp och om det känns bra för dig!



Massa kramar

Postat av: Jessica Nellie & Oliwer´s Mamma

Publicerad 2010-04-04 23:06:28

saltlösning :)



oliwers navelsträng lossna efter 6 dagar :) så det är helt olika :)



puss

Postat av: malin

Publicerad 2010-04-04 23:28:30

hej :) den ska falla av inom 10 dagar, så de är helt normal, min dotter tappade sin när hon var ca en vecka :)

Postat av: Caroline

Publicerad 2010-04-04 23:33:34

Testa bröstmjölk i näsan, ska tydligen funka kanon, iallafall mot täppta näsor vid förkylning!

http://www.familjeliv.se/Foralder/Forum-3-22/m37787247.html



KRAM!

Postat av: mikaela

Publicerad 2010-04-05 00:16:53

på vissa bebisar faller den av tidigare :) så det är ingen fara. bara den inte blir infekterad eller så vilket den inte verkar ha blivit så du kan nog vara lugn.



och åh, vad härligt ni verkar ha det! (himla "smart" tänkt att våra bebisar att komma den här tiden på året;) hela sommaren framför, liksom.



riktigt kul att läsa din blogg :) dock så får den mig att längta ännu mer efter min egen lill* och det är ju lite jobbigt.

hehe.

Postat av: Cissi - Mamma till Vidar

Publicerad 2010-04-05 00:54:59

Försök att ge dig på kråkan när lillan sussar, det underlättar lite. Sen är det bara försöka dra ut den ;)

Postat av: Micca

Publicerad 2010-04-05 01:45:20

Nr ETT Söööt hon är och ett stort grattis!!!

Nr Två, ang busen - jag blötade en topz och pillade försiktigt på dom rackarna :) lycka till o hoppas den e botta.

Postat av: Katarina

Publicerad 2010-04-05 07:50:12

Min son tappade sin helt efter 9dagar. Det är helt normalt att den lossnar tidigt :)

Postat av: Anna

Publicerad 2010-04-05 09:01:52

Det kan vara ett tecken på att hon tar bröstet fel om du har sår, så hade jag, min lilla tog för litet tag om bröstet och därför fick jag sår. Be någon visa hur din lilla tjej ska ta bröstet så ordnar det sig. Och smörj in bröstvårtorna med bröstmjölk och lufttorka och undvik trånga BH:ar.



Lycka till!

Postat av: Amanda. mamma till lilla Isabella

Publicerad 2010-04-05 09:02:49

Jag brukar peta in med en liten tops i näsan lite försiktigt. :P

Fast den kanske inte får plats i näsan ännu haha.



Isabellas navelstump ramlade också av efter bara några dagar, sålänge det ser bra ut och inte är infekterat så är det ingen fara. =)

Lufta mycket och håll det rent. =)

Postat av: Grynet mamma till lilla Vidar

Publicerad 2010-04-05 10:40:54

Ta lite vanlig salkoklösning som man köper på apoteket och spola i näsan, dom tycker absolut inte om det men det gör att det löses upp. Sen om dte inte hjälper kan man ta nässugen :)



Vidar tappade sin navelstump tidigt också, jag tror han var en vecka när den sista lilla biten lossnade. :)

Postat av: Grynet mamma till lilla Vidar

Publicerad 2010-04-05 10:46:19

Förresten, det skulle vara kul att få ditt nummer så vi kan ses sen nån dag längre fram. Typ ta en fika eller så. Skulle vara hel mysigt :)

Men ta den tid du känner för, det är huur läskigt som helst att ge sig ut första gången med små bebisar(Tyckte i alla fall jag :P)

Postat av: Charlotte - Mamma till Nikita

Publicerad 2010-04-05 10:58:27

Köp amningsnapp. Funkar hur bra som helst! Nikita toh inte rätt tag i början och jag hade stora sår på bröstvårtorna, trodde jag skulle dö varje gång hon skulle äta. Hon hade inte rätt gräpp utan ville bara ha vårtan, och då kan man få sår. Dom ska ha rätt mycket av vårtgården i munnen också.



Kramar!

Postat av: Denice- Hampus mamma

Publicerad 2010-04-05 16:11:46

har du prövat försiktigt med en tops? hon är ju så liten så det borde gå, min son får man inte ens pilla i näsan. men försök försiktigt.

och de där med naveln, sonens ramlade av efter 6 dagar :)

Postat av: Helena

Publicerad 2010-04-05 20:05:11

amnings napp!! finns barnvaruhus i olika storlekar. apotekets är inget att ha enligt mig. mot såren hade jag en super salva när jag ammade ,lin salva. http://deklofi.webbshop.net

hoppas länken funkar. lite dyr salva men det funkar och man kan smörja hur mycket man vill.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Min profilbild

Patricia

Den här bloggen startades i samband när jag väntade min första dotter Wilja. Att den skulle växa så snabbt hade jag inte en aning om!

Här skriver jag om hur det är att vara tvåbarnsmamma till två små flickor! Vår lilla familj är bosatta i Bålsta där vi köpte vår lägenhet i somras. Häng med i en blogg där inte livet alltid är på topp, och rosa fluff fluff. Förvänta dig starka texter och mycket personlighet! Jag hoppas ni kommer att stanna.


För kontakt, eller frågor kring samarbete:

[email protected]


Wilja Cornelia

Wilja Cornelia

Novalie Ofelia

Novalie Ofelia

Wilja Cornelia Lindh

Jag är en tjej på 19 år gammal. Jag och min sambo har precis fått ett förstahandskontrakt på en jätte fin lägenhet på Stora torget! :) Vi väntar vårat första barn som är beräknat tills den 19:e Mars 2010, och våran lycka är helt fullständig!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela